lördag 2 oktober 2010

"Den mörka ängeln" av Mari Jungstedt

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 316
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Anders Knutas 6
Utgivningsår: (första) 2008 (min) 2009
Förlag: Albert Bonniers






Baksidetext
Vårvindar viner över Gotland när Visbys nya kongresshall invigs under stort kalas med över femhundra gäster. Festfixaren Viktor Algård står för det glittriga arrangemanget, men det ska bli hans sista fest. Dagen därpå hittas han mördad i byggnaden.

Kommissarie Knutas letar motiv bland en grov tonårsmisshandel, en introvert fårbonde, en hemlig älskarinna och en försmådd konkurrent. Utredningen ställer honom inför tuffa dilemman, både som tonårspappa och polischef.

TV-journalisten Johan Berg drar i egna trådar och hans nyblivna fru Emma Winarve hamnar mitt i händelsernas centrum och riskerar livet.

Samtidigt pågår i en lägenhet ett samtal med djupa psykologiska bottnar...

Min kommentar
Nja, det här måste vara den sämsta i serien. Lika snabb och lättläst som vanligt, men hela historien känns krystad. Varför överdriva alla karaktärer? Det räcker långt med "normala" människor. Varför kan inte Anders och Karin få ihop det till slut? För det är väl dit vi är på väg? Varför måste Johan och Emma hela tiden vara mitt i, där det händer? Dessutom på ett väldigt förutsägbart och konstlat sätt. Jag hoppas detta var ett tillfälligt nerköp, för jag vill fortsätta läsa Mari Jungstedt.

Jag ger den 3.0.


Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Tyckte att denna var helt okej, men kanske inte direkt den starkaste boken i serien. Men håller inte med om att Anders och Karin borde få ihop det ;) Det är visserligen däråt vi leds men nej nej, jag gillar Anders fru så det känns helt fel haha ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, egentligen vill jag inte heller att de ska få ihop det, men jag gillar bara inte att det dras ut på det. Få ihop det eller glöm det :)

      Radera