fredag 30 september 2011

Tegelstensfråga

Dags för helgens bokbloggsjerka och veckans fråga är:

Vilken är den längsta bok du har läst?

Den tjockaste enskilda bok jag har läst måste vara Noble House av James Clavell, den hade nästan 1100 sidor, som pocket, i alla fall är det den jag kommer ihåg. Jag kommer ihåg att jag till och med sträckläste den. Någonstans i minnet rör det sig något om en bok på 1300 sidor, men jag kommer inte ihåg och har inte möjlighet att kolla eftersom jag inte är hemma och min bokapp tillåter mig inte att söka på antal sidor.

Om man ska räkna hela serier, fast det kan man ju inte, så måste det vara Det mörka tornet av Stephen King, en serie på sju böcker med sammanlagt över 3000 sidor. En av de bästa serier jag läst. Jag vet inte riktigt hur Harry Potter står sig i den konkurrensen, men det var ju inte heller speciellt få sidor.

Jag älskar tegelstenar och det har hänt att jag köpt en bok bara (kanske inte bara, men nästan) tack vare det höga sidantalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar