onsdag 7 september 2011

Tematrio - Favoritklassiker

Dags för ännu en Lyrans Tematrio och den här gången är det dags för tre favoritklassiker. Detta var om möjligt ännu svårare att ta ut än förra uppgiften, för jag har inte läst några klassiker på bra många år nu så det blev till att gräva djupt. Eller egentligen kanske det är lättare så här, de jag kommer på är ju definitivt de som satt djupast spår. Dessa tre blev det i alla fall:

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij om den otroligt samvetstyngde Raskolnikov. Den här blev jag tvingad att läsa i gymnasiet och just då var det den sämsta bok jag någonsin läst. Numer är det en bok som mina tankar ofta återvänder till och hade jag bara tid så skulle jag läsa om den igen.

Det blåser på månen av Eric Linklater om de två flickorna Dina och Dorinda som så gärna vill vara snälla, men bara upplevs som elaka. En av mina stora favoriter när jag var liten och jag blev överlycklig när jag hittade den i ny upplaga för 15 år sedan.

1984 av George Orwell, dystopin som faktiskt nästan blev sann. Jag kommer inte ihåg när jag läste den första gången, men har för mig att det otroligt nog var 1984. Redan då var den nästan sann.

6 kommentarer:

  1. Tänk att det blåser på månen hade jag nästan glömt bort. Hörde den som sommarlovsteater på radio som liten och älskade. Tack för att du påminde mig!

    SvaraRadera
  2. Någongång ska jag våga mig på att läsa den i "vuxen" ålder, men jag är lite orolig att den inte alls är så bra som jag minns.

    SvaraRadera
  3. Brott och straff är verkligen en favorit.

    SvaraRadera
  4. Ja! Det blåser på månen högläste vi i skolan och det var en mycket positiv upplevelse. Sedan fick jag den i julklapp också.

    SvaraRadera
  5. Det blåser på månen har jag ännu oläst, den står dock i hyllan och väntar på mig och dottern.

    SvaraRadera
  6. Lyrans Noblesser: Jag hoppas att ni ska njuta av den lika mycket som jag gjorde. Då har ni många härliga timmar framför er.

    SvaraRadera