söndag 13 november 2011

Du och ditt bloggande

Eftersom jag är smått (haha) enkätberoende så måste jag ju ge mig på den senaste jag hittat. Jag hittade den hos Annika, som i sin tur hittade den hos Bokugglan, som hittade den hos Lisa Bjärbo (en fantastiskt kul blogg som jag aldrig varit på förut), som tydligen fått den från Alexandra, som hittade den hos Katta Kvack, som hittade den hos annahita, som hittade den hos emelie. Jag tyckte det var riktigt kul att man kunde spåra den så långt tillbaka som oktober 2010 (jag fattar inte hur jag roade mig innan Internet kom).

I alla fall, här är den.

Hur länge har du bloggat?
Jag är en "slowstarter" och började faktiskt inte förrän i år, i juni.

Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag trodde nog egentligen ingenting, om något så var jag nog rädd för att det skulle vara en klubb för inbördes beundran. Oj, vad fel jag hade!

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Johan Lindbäcks blogg var en av de första jag stötte på och hans tankeväckande och kluriga inlägg är något jag ser fram emot varenda dag.

Hur känner du inför dina allra första blogginlägg?
Det var ju inte så längesedan jag gjorde mina första inlägg, så det känns inte något speciellt. Kanske var de något korta :)

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Kanske 20-25 stycken.

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Noll och intet.

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig vars blogg du tycker om.
Jag läser ju egentligen bara bokbloggar och vi är inte så jätteolika.

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
boktok73 och jag verkar ha nästan identisk boksmak.

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag vet inte om de egentligen vet om det, men de som vet har egentligen inget att säga om det. Tror jag.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag tror ingen jag känner läser min blogg. Faktiskt. Men om de gjorde så tror jag de skulle tycka att jag är precis lika gnällig och bitchig som i verkligheten.

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Hur privat kan man egentligen vara i en bokblogg? Men, jo, det tycker jag att jag har.

Nämn några saker du aldrig bloggar om?
Jag bloggar bara om böcker och det som hör till det och själva bloggandet.

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hans/hennes blogg?
Nja, det finns så många dimensioner i en människa, så nej, inte på riktigt.

Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, inte än, men jag funderar på den här träffen.

Kan det vara skadligt att blogga?
Man ska ju vara medveten om att det man skriver läses av andra och att man inte kanske ska utlämna sig själv för mycket. Själva bloggandet tror jag inte är farligt ändå.

Bloggar du om två år? I så fall: Är ditt bloggande annorlunda då?
Så roligt som det här är så tror jag det och jag tror att det fortfarande kommer att handla om böcker.

Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Ja, det tror jag. Och hoppas.

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Jag trodde att jag var nästan ensam om mitt bokberoende, men nu har jag upptäckt att vi är otroligt många som har samma härliga passion. Det var enormt befriande att inse det. Genom att läsa andra bokbloggar får jag också en massa tips på böcker som jag kanske inte ens hade övervägt att läsa förut.

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att bli omnämnd! Vi har identisk boksmak!

    SvaraRadera
  2. Oj, det var en gammal god enkät. Kanske ska testa den jag också.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken mysig enkät ^^ Ska göra den någon gång i veckan tror jag!

    SvaraRadera
  4. Vi är fler på Bokkupan som tänkt läsa Labyrinten av Kate Mosse, annars hade du kunnat få den om du inte har något emot något skadad pocket. Vi hittade våran på en antikvariat.

    SvaraRadera