tisdag 5 juni 2012

Topp tio favoritdebuter


Nu var det längesedan jag hade en Top Ten Tuesday här på bloggen och mestadels beror det på att uppdragen är alltför kluriga för mig. Veckans Topp Tio Tisdag är, emellertid, en väldigt fri sak, en rewind, vilket betyder att man fritt får välja vilken som helst av de uppgifter som redan körts. Jag valde nummer 33; mina tio favoritdebutböcker. Naturligtvis är de utan inbördes ordning.

1. Askungar av Kristina Ohlsson - Otroligt bra bok som var riktigt svår att lägga ifrån sig. Det enda som egentligen störde mig var att poliserna inte verkade vara de vassaste knivarna i lådan, då de hela tiden missade det stora sammanhanget.

2. Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren - Jag väljer att ta med denna, trots att det rent tekniskt kanske inte kan kallas en debutbok (Mats Strandberg har tydligen skrivit böcker tidigare), men tillsammans är det den första. Och jösses, det här är bra. Ungdomsbok eller ej, det här bara slukade jag.

3. Barn 44 av Tom Rob Smith - En riktigt otäck bok som gav mig kalla kårar och jag kände mig så hjälplös och frustrerad att jag mådde fysiskt dåligt. Inlägg om den här boken kommer i morgon.

4. Kråkflickan av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist - Det känns lite som att jag upprepar mig, men det här var riktigt bra. Väldigt rått och brutalt, lite förutsägbart och fruktansvärt otäckt.

5. Styggelsen av Amanda Hellberg - Svenska rysare och spökhistorier är vi verkligen inte bortskämda med, men det här lovar gott.

6. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist - Det tog emot att läsa den här, eftersom vampyrer inte är min grej. Det enda jag ångrar nu är att jag inte läste den tidigare. Här är det verkligen inte vampyrerna som är det otäcka och sällan har jag läst en sådan fantastiskt berättad historia.

7. Solstorm av Åsa Larsson - Efter att ha sett filmen och blivit gruvligt besviken så läste jag ändå boken. Man kan säga att resten är historia.

8. Harry Potter och de vises sten av J K Rowling - Ja, jag behöver väl egentligen inte säga något alls om denna.

9. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole - En av de absolut roligaste böcker jag har läst. Tyvärr tog han livet av sig innan boken publicerades, elva år efter hans död.

10. Carrie av Stephen King - Självklart måste kungen King vara med på den här listan. Carrie är en bok som verkligen kryper under skinnet.

4 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten hos Annika, den boken hade jag gärna vunnit själv! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blev superglad, den verkar riktigt bra :)

      Radera
  2. Vad kul att läsa och bra med en massa tips också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittade något du gillar!

      Radera