söndag 30 september 2012

En smakebit på søndag: Elva


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Som många kanske redan vet så är jag väldigt glad i Arne Dahls (pseudonym för Jan Arnald) böcker om A-gruppen och nu läser jag den allra sista i dekalogin, den elfte boken (ja, i den här dekalogin finns det elva böcker) Elva. Den är väldigt annorlunda jämfört med de andra böckerna och man kan nog kalla det för en novellsamling. Jag har snart läst ut den, men vet fortfarande inte vad den egentligen går ut på.

Min smakebit tar jag från början, sida 75, innan novellsamlingen tar vid. Den gamla upplösta A-gruppen har blivit sammankallade av någon och de är inbjudna till en avlägsen herrgård, där de ska äta, dricka och berätta historier. Vem som bjudit in dem vet de inte, alla misstänker alla.

Det var inte ett slott, det vore att säga för mycket, men inte var det långt ifrån. Man fick nog kalla det en herrgård, och herrgården lyste liksom av ett inre ljus. Fasaden var förmodligen så nära kritvit en färg kan komma, men i den regnstrimmiga skymningen tycktes den imposanta byggnaden snarare gulrandig. Den liknade en svan som navigerat fel och inte varit i närheten av annat vatten än regnvatten på ett bra tag. Ett svagt, svagt ljus läckte ut ur i stort sett vartenda fönster, och det kändes inte elektriskt. Det var mer som om ett stycke sjuttonhundratal alldeles nyligen hade pressat sig upp ur den regnsjuka novembermarken och bestämt sig för att ge dem ett imponerande men återhållsamt mottagande. Ett värdigt mottagande helt enkelt.

19 kommentarer:

  1. Utrolig stilig framside på den boka! Takk for smakebiten- og for at du igjen setter meg på tanken om å lese mer på svensk! Nyt dagen :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje vecka tänker jag att jag måste försöka läsa på norska, ni har så många böcker som aldrig översätts till svenska. Men frågan är om jag någonsin kommer att känna att jag har tiden, för tid kommer det att ta :)

      Radera
  2. Likte også veldig godt coveret på boken, tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte tittat så noga på omslaget, men nu när jag gör det så inser jag att alla småbilderna har att göra med berättelserna i boken :)

      Radera
  3. Vilken vacker beskrivning! Frammaner ju definitivt en känsla för platsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne Dahl är duktig på det där med beskrivningar. Jag brukar inte alls gilla när det blir för mycket och för detaljerat, men de här böckerna är precis lagom :)

      Radera
  4. En fin smakebit! Jeg liker også Arne Dahl, men hadde ikke fått med meg at det var et psedonym. Alt man lærer blant smakebitene! :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blivit så förtjust att jag tror jag ska läsa någon av honom som Jan Arnald :)

      Radera
  5. Jeg har sett på bøkene til Arne Dahl flere ganger, og nå ble jeg enda mer fristet til å sette i gang :-) Takk for smakebiten og god søndag til deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att sätta igång. Du har tio toppenböcker framför dig :)

      Radera
  6. Herlig smakebit!! Det at ingen visste hvem som inviterte hvem og at alle mistenker hverandre fikk meg til å tenke på klassikeren 'Ti små negerbarn' av Agatha Christie.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt så nämns just den boken, både i baksidetexten och av de tio inbjudna :)

      Radera
  7. Spennende smakebit! Har aldri lest noe av denne forfatteren, men det burde jeg kanskje? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om du frågar mig så borde du läsa honom, men från början och i rätt ordning :)

      Radera
  8. Svar
    1. :)

      Fast nu är ju böckerna om A-gruppen slut och det är bara den nya om Opcop som jag inte läst. Kan man börja från början igen?

      Radera
  9. Akkurat som Stjernekast tenkte jeg umiddelbart på A. Christie da jeg leste smakebiten din, Monika.

    Det høres spennende ut og artig med en vri på den siste boken i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag nog att den hör boken inte bör höra till serien. Arne Dahl borde gjort detta till en vanlig novellsamling i stället.

      Radera