tisdag 25 september 2012

Topp Tio Tisdag: Oavslutade serier


I veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) handlar det om oavslutade serier. Orsaken till att de är oavslutade kan vara vad som helst, att de inte var bra, att man skjutit upp det av en eller annan anledning och så vidare.

Jag följer mängder av serier och många av dem (nästan alla) är oavslutade så jag har försökt minska urvalet genom att inte ta med serier som flyter på utan problem. Självklart är dessa serier utan inbördes ordning.

1. Berättelsen om Blodet av Anders Björkelid skulle jag jättegärna vilja fortsätta läsa. Tre delar har kommit, men jag har bara läst den första och jag väntar fortfarande på att åtminstone del två ska komma i pocket.

2. Serien om Carl Hamilton av Jan Guillou har jag nästan läst allihop. Dessvärre inte i ordning. Nu har jag äntligen lyckats samla ihop alla delar och så småningom ska jag läsa dem allihop. I ordning.

3. En serie som jag kan säga till nästan 100% säkerhet att jag inte kommer att fortsätta läsa är Unni Lindells om Cato Isaksen. Jag har läst åtta av dem och jag tror att den nionde har kommit på norska, men jag har gjort slut med Unni Lindell. Jag klarar helt enkelt inte av alla detaljerade beskrivningar av hur man startar sin bil, gör en macka, duschar och så vidare.

4. Böckerna om Maria Wern av Anna Jansson är otroligt många och av någon outgrundlig anledning råkade jag köpa del tio först. Det enda att göra var ju bara att försöka få tag på de nio tidigare. Tyvärr är jag inte alldeles överförtjust, även om det blivit betydligt bättre. Jag har bara kommit till del fyra än, femte står redan i hyllan och jag kommer att fortsätta köpa en eller två i taget så länge serien är läsvärd.

5. För nästan två år sedan läste jag del två i serien om Roy Grace av Peter James och gillade den inte alls. Efter att ha blivit övertalad om att del ett skulle vara så mycket bättre så har jag nu läst den också (kommer nog ett inlägg i morgon). Eftersom jag var helt övertygad om att de som gillade detta hade rätt och jag hade fel så står redan del tre i hyllan.

6. Förutom att jag verkligen gillar serier så försöker jag alltid hitta böcker som utspelar sig i eller omkring Göteborg, så jag kan stilla min hemlängtan lite. Då blev jag så otroligt glad när jag hittade serien om Sören Högström och Fatima Wallinder av Mats Ahlstedt, men dessvärre gillade jag dem inte alls. Tror det har kommit ut fem i serien, men jag har bara läst tre och fler blir det nog inte.

7. En annan serie jag hittade som utspelar sig i Bohuslän (och ibland i Göteborg också) är Ramona Franssons om Greger Thulin och tyvärr köpte jag de fyra första för att jag var övertygad om att jag skulle gilla det. Jag hade fel. Det blir inga fler för mig.

8. Serien om Paddy Meehan av Denise Mina har jag lite blandade känslor för. Jag gillar miljön och historierna är bra, men jag gillar verkligen inte Paddy Meehan. Jag tror det har kommit ut tre böcker i serien och jag har läst två. Den tredje har jag redan i hyllan.

9. Kanske blir jag lynchad nu men Elizabeth Georges serie om Lynley och Havers är något jag bara inte klarar av. Jag har läst fem delar (1, 2, 3, 9 och 10) och jag kan med säkerhet säga att det blir inte fler.

10. Inte heller serien om Alan Banks av Peter Robinson är något som tilltalar mig. Nu har jag bara läst del 11 och 17, men fler blir det inte.

4 kommentarer:

  1. Aha, faktiskt något vi skiljer oss i då! 4, 5, 9 och 10. Fast det är väl bara 5 egentligen där jag fortfarande är entusiastisk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt! Det hade ju varit hemskt om vi varit exakt lika :)

      Kanske ändrar jag mig om både 4 och 5, när jag läser nästkommande böcker, men 9 och 10 går bara inte :)

      Radera
  2. Av de du räknar upp gillar jag faktiskt Alan Banks, men visst finns det bättre och sämre böcker i serien. Maria Wern är jag inte jätteimponerad av och en del av de andra har jag bara läst en..Jag gillar serien om Sandhamn med Viveca Sten och många fler..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viveca Sten har jag faktiskt aldrig läst, hur konstigt det än låter :) Kanske ger jag mig på hennes böcker när jag läst ut/förkastat några av de serier jag håller på med nu :)

      Radera