torsdag 4 oktober 2012

"Det som göms under sten" av Thomas H Cook

Genre: Thriller
Antal sidor: 286
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The cloud of unknowing
Översättare: P-O Nilsson
Utmärkelser: -
Serie: -
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: (första) 2006 (min) 2010
Format: Pocket
Källa: Bokhylla
Utläst: 26 september 2012




Första meningen: Du trodde att du var en kristallklar bäck, befriad från bråte, särskilt från den enorma mängd fakta och citat du tidigt hade fått lära dig och senare trängt undan, så att du till slut hade blivit precis det Den gamle så föraktfullt hade kallat dig, en "filmentusiast".

Baksidetext
David och Diana Sears uppfostras av sin paranoida schizofrena pappa, som ideligen plågar dem med sina märkliga intellektuella frågelekar och sina skrämmande raseriutbrott. I pappans förvridna värld existerar David bara i sin briljanta systers skugga - det är hon som ska uträtta storverk i livet!

När fadern dör är David glad över att systern förefaller att kunna gå vidare. Hon gifter sig med en begåvad biokemist och de får en son, Jason. Men det står snart klart att Jason inte är som andra barn, man misstänker att han ärvt morfaderns sjukdom. När han sex år gammal hittas drunknad i en sjö i närheten av familjens egendom är Diana övertygad om att han blivit mördad, och att hennes man är den skyldige, trots polisens slutsats att det hela var en olyckshändelse. Hon har inga bevis, bara en "inre röst" som avslöjat sanningen.

Världen är hennes enda vittne, och hon hävdar att stenarna kan tala och berätta vad de sett. Per fax och mejl börjar hon sända David tidningsurklipp om äldre mordfall, och denne vet först inte vad han ska tro. Kan sorgen ha gjort att den mentalsjukdom som präglat deras familjehistoria till sist kommit ikapp henne? Eller ligger det något i Dianas påstående att ett mord är begånget? När hon drar in även Daves lättpåverkade tonårsdotter i sina förvirrade teorier börjar hennes maniska beteende till slut bli omöjligt för honom att ignorera, och han börjar frukta för sin familjs säkerhet.

Min kommentar
Varför jag köpte den här boken vet jag inte, men något var det som lockade mig. När jag sedan tittade på vad boktipset trodde jag skulle tycka om den så ångrade jag faktiskt köpet. Och boken har fått ligga länge. Nu har jag äntligen läst den och oj, vad boktipset hade fel.

Det här är en otroligt mörk och suggestiv berättelse. Egentligen händer det inte så mycket, utan det är en historia som berättas för oss och det mesta händer i huvudet. Varannat kapitel utspelar sig i nutid och där sitter berättaren, som då kallas "du". Varannat kapitel är det som berättas för oss och då är berättaren "jag". Personligen hade jag inget emot det alls, men ett lite ovanligt grepp är det nog i alla fall.

Berättelsen som nystas upp är otroligt intressant och också lite konstig. Ibland blir jag osäker på vad som egentligen händer och vem som egentligen är paranoid och vem som är "normal". Faktum är att jag fortfarande inte är helt säker, boken sitter där och gnager i bakhuvudet. Slutet blir aningen av ett antiklimax (eller blir det det?) och det är allt annat än självklart. Jag tror jag har fler frågor än svar nu när boken är slut än när den började, men vägen dit är fascinerande. Jag kunde knappt sluta läsa.

Det blir till att leta upp fler böcker av Thomas H Cook, för jag måste läsa mer av honom.

Boktipsets estimerade betyg var 1.9. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Den här boken är verkligen inte den mest välbloggade där ute, men jag lyckades faktiskt hitta två inlägg om Det som göms under sten: DAST Magazine och Boktokig.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

8 kommentarer:

  1. Det låter som en väldigt spännande bok, tycker jag :) Ska nog kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad, speciellt som den hade så dåliga omdömen på boktipset. Det verkar vara väldigt många som inte gillar den alls.

      Radera
  2. Denne boken skal jeg tipse mannen min om, tror den blir litt for "mørk" for meg! Hilsen Anette :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Då kan han sedan avgöra om det är något för dig :)

      Radera
  3. Pocketupplagan har stått bortglömd i min bokhylla ett bra tag nu. Jag borde kanske läsa den.

    SvaraRadera
  4. Høres ut som en veldig spennende bok, så bra du likte den og at den ikke skuffet:) Noterer den ned, for virker som en bok for meg:) Ha en fin helg!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har fått stå oläst oförtjänt länge, bara för att jag trodde jag inte skulle gilla den. Nu var den ju som en psykologisk thriller och det gillar jag riktigt mycket :)

      Radera