torsdag 10 januari 2013

Bokåret 2012 i enkätform

En populär sammanfattning av 2012 i enkätform snurrar runt litegrann i bokbloggosfären och ja, jag erkänner jag är en sucker for enkäter. Det här är en sammanslagning av de jag hittade hos Books ABC och Lingonhjärta. Och efter denna får det faktiskt vara slut med olika sammanfattningar av 2012, nu tar vi tag i 2013.

Vilken var den bästa boken du läste 2012?
Barn 44 av Tom Rob Smith. Solklart. Detta var min enda fullpoängare under 2012 och den överrumplade mig fullständigt.

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Elva av Arne Dahl. Jag visste visserligen att den inte skulle vara lik de andra böckerna om A-gruppen, men detta kändes inte alls som ett bra avslut.

Mest överraskande på ett positivt sätt 2012?
Där får jag nog säga båda böckerna om Engelsfors, Cirkeln och Eld, av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag var verkligen inte säker på att jag skulle gilla dem, ibland har jag väldigt svårt för genren, men det där var kärlek.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor 2012?
Det var alldeles säkert någon bok om A-gruppen av Arne Dahl. Fantastiska deckare.

Bästa bokserien du upptäckte 2012?
Oj, oj, oj, det var svårt. Jag älskar ju serier och hittade många nya favoriter. Frågan är om inte Engelsfors går ut som vinnare här också.

Nya favoritförfattare som du upptäckte 2012?
Ja, det är ju många här också, läste inte mindre än 38 nya författare. Tom Rob Smith, Stephen Booth och Thomas H Cook läste jag bara en bok var av, men det blir definitivt fler av dem. Det tråkiga är att de två senare verkar vara nästan omöjliga att hitta (rätt) böcker av.

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Det får nog faktiskt bli En dåre fri av Beate Grimsrud.

Mest spännande bladvändare 2012?
Hypnotisören av Lars Kepler var fruktansvärt spännande och gick knappt att lägga ifrån sig.

Bästa skräckisen 2012?
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist tyckte jag var vansinnigt otäck. Kanske inte så mycket på grund av vampyrerna, men ändå.

Hur många böcker läste du 2012?
91 stycken, vilket torde vara nytt rekord. Åtminstone sedan 1991.

En bok du läste 2012 som du troligen kommer läsa om under nästa år?
Ingen alls. Jag läser inte om böcker. Än.

Favoritomslag 2012?
Det låter lite tråkigt kanske, men jag bryr mig egentligen inte om utsidan och har därför inget favoritomslag.

Mest minnesvärda karaktär 2012?
Eli i Beate Grimsruds En dåre fri var en beundransvärd människa.

Vackrast skrivna boken som du läst 2012?
Jag kan nog inte svara på det, vackert språk för mig betyder långa, trista och detaljerade beskrivningar av allt och inget, vilket jag inte alls gillar. Ett språk jag gillar är kort, snärtigt och innehåller inte så många adjektiv och om jag ska gå efter den definitionen så är det någon av Arne Dahls böcker om A-gruppen som vinner.

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
En komikers uppväxt av Jonas Gardell var en hemsk upplevelse och det berodde inte på att den skulle varit dålig utan för att det var som att återvända till 70-talet.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
Av någon anledning blev Fyrmästarns dotter av Ann Rosman stående oläst i bokhyllan väldigt länge. Den var mycket bra.

Favoritcitat från en bok du läst 2012?
Det är ju egentligen inte ett riktigt citat, men det är det jag minns mest och det är ur En dåre fri av Beate Grimsrud. Men det jag tar med mig från boken är en affisch som Huvudpersonen Eli ser en affisch där två personer pratar. Den ena säger "En dag ska vi dö", då svarar den andra "Alla andra dagar ska vi det inte".

Kortaste och längsta boken du läst 2012?
Kortaste var Livets sommar av Oddvør Johansen (137 sidor). Längsta var Flickan från ingenstans av Justin Cronin (907 sidor).

Favoritförhållande från en bok du läste 2012?
Njä, det är väl ingen av böckerna jag läst som direkt innehållit något minnesvärt förhållande.

Favoritbok du läste 2012 av en författare du har läst andra böcker av?
Lätt. Åsa Larsson kom ju äntligen med sin nya bok, Till offer åt Molok. Ruggigt bra.

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Dessvärre är det ju nästan så att alla böckerna på ett eller annat sätt är tips från någon annan, men tack vare Lotten och TinaO så läste jag Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro, som var oväntat bra.

Ny favoritblogg du upptäckte 2012?
Svår fråga. De flesta bloggar jag läser har jag följt ett tag, men jag vet två som jag hittade och det är C.R.M. Nilsson och *malins bokblogg*.

Favoritrecension du skrev 2012?
Min sågning av Knausgårds Min kamp 1 :)

Bästa event du besökte 2012?
Det finns tyvärr inte så många event att gå på om man inte bor i Stockholm. Och det gör jag ju inte.

Mest populära inlägget på din blogg 2012?
Det verkar vara 100 böcker man ska läsa innan man dör med fantastiska 287 sidvisningar.

En bok du inte läste 2012 som du kommer prioritera 2013?
Någon i din säng av Andreas Roman stod på min planeringslista länge under 2012 och blev faktiskt den första boken jag läste 2013.

En bok du ser fram emot?
Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren kanske? Men det blir nog sorgligt att läsa den sista boken i den fantastiska trilogin.

6 kommentarer:

  1. Jag hittade Barn 44 på Myrorna här om dagen (när jag misslyckades med mitt köpstopp, även om det har gått bra sedan dess), som jag övervägde att köpa. Dessvärre var den lite... uhm, möglig, så nej, den fick åka tillbaka ned bland de andra böckerna.

    Vad glad jag blir över att se att min blogg är en av dina favoriter! Tack! Din är en av mina favoriter ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. En möglig bok? Usch! Då får den faktiskt vara precis hur bra den vill, jag hade inte heller köpt den :)

      Det är kul med nya favoriter! Och tack :)

      Radera
  2. Hm, kanske ska ta den här enkäten också:-) Har lite dåligt med blogginspiration idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkäter är fantastiska att ta till när inspirationen lyser med sin frånvaro.

      Radera
  3. Och jag hittade även till dig 2012! :-) Det är jag glad för. Du är en av mina nya favoriter i bloggvärlden.

    Jag kanske också skulle ta och göra den här. Lagom arbete på en söndag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är egentligen konstigt det där, plötsligt upptäcker man att en blogg dyker upp hela tiden :)

      Söndagar bör man ta det lugnt. Om man kan...

      Radera