måndag 25 februari 2013

Tematrio - Sportlov

I veckans Tematrio från Lyran passar det ju med anknytning till sportlovet. Berätta om en bok där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats! (OK, det blir godkänt om ni kan hitta böcker där sport överhuvudtaget omnämns.)

Först tänkte jag faktiskt hoppa över Tematrion den här veckan för jag kom bara på en enda bok som handlar om sport, men sedan dök det upp fler. Alla kanske inte är så bra, men det stod det inte att de behövde vara...

1. Min stora favoritbok när jag var i 10-årsåldern, Idolen av Stig Malmberg. Åh, vad jag älskade den och läste till och med flera gånger. Den handlar om en ung kille som lever för att spela hockey. Det är det enda han vill. Men så bli blir han allvarligt skadad.

2. Störtlopp av Irwin Shaw heter i alla fall en sport, men den handlar väl egentligen inte om det utan egentligen mer om en man som dras till farliga äventyr. Bara för att han känner sig som mest levande då.

3. Och så den skämmiga sista då... Full fart mot döden av Alistair MacLean är ingen bra bok. Ingen bra bok alls. Men den handlar om racersport.

16 kommentarer:

  1. Idolen känner jag definitivt inte till! McLean tillhör inte mina favoriter, så förmodligen har jag inte läst den boken heller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. MacLean är ju lite ojämn i kvalitet, kan man säga, men just denna gör det inget om man missar :)

      Radera
  2. Inte så illa! Jag fick fuska med en film, jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag har kollat alla andras så upptäcker jag ju att det finns mängde av sportböcker i hyllan.

      Radera
  3. Oj inte hört talas om en enda bok, jag fattade nog totalt fel, hihi.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det går att fatta Tematrio fel, man kan göra precis som man vill :)

      Radera
  4. Idolen låter lite intressant, även om min hockeyspelande vän drabbas av förtvivlan när vi ska försöka prata om sporten ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den bästa bok jag läste i min ungdom :)

      Radera
  5. Tre okända böcker för mig, men Idolen verkar nästan bäst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idolen är klart bästa av de här tre :)

      Radera
  6. Tre böcker som jag aldrig hört talas om tidigare. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt gamla böcker allihop, så det kan vara därför du inte hört talas om dem.

      Radera
  7. Nej det var ju inget krav på att det skulle vara en bra bok..

    SvaraRadera
  8. Stephen King har skrivit en bok om baseball. Blockade Billy.
    Fun fact; det finns en baseball spelare som heter...Stephen King!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, det är den som bara finns på engelska. Får se om jag någon gång kan övertyga mig om att läsa på engelska även på min fritid :)

      Radera