måndag 25 mars 2013

Kaosutmaningen

Efter moget övervägande (ha ha) och trots att det inte ser speciellt lovande ut så har jag bestämt mig för att anta Kaosutmaningen. Den är egentligen tysk från början, men How hollow heart and full har haft vänligheten att översätta och omarbeta så den passar svenska läsare.

Det finns 35 olika punkter på listan. För att klara av utmaningen måste man klara 20. En bok får bara förekomma en enskild gång på listan. Utmaningen påbörjas den 1 mars 2013 och avslutas den 1 januari 2014 (en del har valt att räkna hela året). Då kör vi.

1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.
4. Läs en bok med två personer på omslaget.
5. Läs en bok som publicerades 2007.
6. Läs en bok vars titel består av tre ord.
7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi.
8. Läs en bok som handlar om vampyrer.
9. Läs en bok som har över 600 sidor.
10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.
11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
12. Läs en bok med ett romantiskt par på omslaget.
13. Läs en bok med träd på omslaget.
14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).
16. Läs en bok som har färre än 300 sidor.
17. Läs en bok som publicerades under 2013.
18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.
19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.
21. Läs en bok med "Den" eller "Det" i början av titeln.
22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.
23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord.
24. Läs en dystopi.
25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd.
26. Läs en översatt bok vars omslag är samma som originalet.
27. Läs en bok om tidsresor.
28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
29. Läs en debutroman.
30. Läs en fristående bok.
31. Läs en bok utan människor på omslaget.
32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
33. Läs en bok som publicerades 2012.
34. Läs en bok som i originalspråk varken är svensk eller engelsk.
35. Läs en bok om änglar.

18 kommentarer:

  1. Jag råkade oxå haka på kaosutmaningen, är svårt att välja var man ska sätta en bok!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade en som passade in på säkert sju olika ställen. Sedan kom jag på att jag läste den i januari :)

      Radera
  2. Spennende utfordring, lykke til :)

    SvaraRadera
  3. Jag börjar känna av pressen av att typ vara den enda som inte har hakat på den här utmaningen nu. Måste nog göra det, den är ju trots allt både lite udda och kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, press är ju förstås aldrig kul, men det är är en så annorlunda utmaning att jag bara var tvungen att hänga på. Den handlar ju överhuvudtaget inte om vilka böcker man ska läsa :)

      Radera
  4. I vilken ända kommer du börja?

    SvaraRadera
  5. Håller också på med den här utmaningen. Håller med om att det är svårt att veta vart man ska sätta vissa böcker då man nu i början ofta kan sätta samma bok på flera ställen. Punkt 14 tror jag dock är den absolut svåraste. Brukar i ärlighetens namn inte ha så stor koll på vilket förlag böckerna kommer från...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en till punkt 14, men den hade jag visst läst i februari.

      Radera
  6. Vad roligt med en till som hänger på! Ju fler, desto bättre!

    SvaraRadera
  7. Kul att du också hänger på! Efter hand så blir det lättare och lättare att pricka av böckerna kan jag säga...

    SvaraRadera
  8. Alltså lättare och lättare att välja vilken punkt. Om det ens är någon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag märkte att det inte var speciellt lätt, samma bok kunde vara på väldigt många ställen :)

      Radera
  9. Frestande att haka på utmaningen, tveklöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar den inte så seriöst utan tänker bara pricka av de böcker jag ändå läser mot den. Det känns som att det ska räcka så :)

      Radera