tisdag 21 maj 2013

Top Ten favoritomslag på böcker jag läst


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Favorite Book Covers Of Books I've Read.

Jag är verkligen hopplöst trist när det gäller bokomslag. Visst ser jag dem och visst kan jag tycka att de är lockande och snygga, men det är inget alls som jag lägger på minnet. Något som jag är helt säker på att jag gillar är när det finns ett tydligt tema i serier så jag gör det enkelt för mig och väljer sådana och eftersom det bara blir nio stycken så väljer jag ut en till som tilltalar min förtjusning i det som är lite mystiskt.

20 kommentarer:

  1. Jag är heller inte sådär bokomslagsfrälst direkt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är egentligen inget jag tänker på, även om vissa av dem kan dra till sig blickarna :)

      Radera
  2. Jag gillar bokomslag men jag är tecknar lite själv så deet är nog därför.
    Ett tydligt tema är fint, bra förslag
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man själv har en konstnärlig ådra så kan jag tänka mig att det är intressant med omslag.

      Radera
  3. Jag har faktiskt blivit allt mer förtjust i bokomslag, har jag märkt :) Jag gillar omslaget till Huset vid havets slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt så vet jag knappt vad omslaget föreställer, bara att jag gillar färgen :)

      Radera
  4. Jag brukar inte heller tänka så mycket på bokomslag, men jag tycker om omslagen till Elly Griffiths böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar färgerna, även om jag inte är riktigt säker på vad som döljer sig i själva bilderna :)

      Radera
  5. Jag är också hopplöst trist! När jag kollade i collectorz så såg jag också en del serier med just ett genomgående tema som jag funderade på, eftersom jag gillar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första böckerna jag kom att tänka på var faktiskt Elly Griffiths, just för att jag kan se ett tema där. Jag har inte bilder på riktigt alla böcker i collectorz så jag kanske missade någon :)

      Radera
  6. Jag är lite småförtjust i bokomslag, men var mycket värre när jag var yngre :)Gillar omslagen till Elly Griffiths böcker, är dom bra? Har kollat in böckerna men inte läst någon än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarar som jag brukar då. Om Elly Griffiths är bra? Har Tomten skägg? Det betyder att böckerna är fantastiskt bra :)

      Radera
  7. Kan tycka att omslag är fina men kommer sällan ihåg något speciellt och skulle nog inte läsa en bok enbart pga det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ser bara färger verkar det som så jag minns inte alls formen :)

      Radera
  8. Elly Griffiths' omslag är snygga! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar dem :) Och innehållet också ;)

      Radera
  9. Måste man läsa Elly Griffiths böcker i ordning? Flickan under jorden är slut på förlaget och går inte att köpa varken på Adlibris eller Bokus :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste nog inte läsa dem i ordning, men det gör allt så mycket bättre eftersom man får följa karaktärerna i deras utveckling och relationer. Men faktum är att du frågar helt fel person, jag är manisk med att läsa i ordning :)

      Radera
  10. Jag gillar också när böcker i samma serie har en tydligt länk till varandra. Griffiths böcker är bra både vad gäller omslag och innehåll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om att känna igen mig :)

      Radera