måndag 3 juni 2013

Tematio - Svenska favoriter

Sveriges nationaldag närmar sig och även om det inte är speciellt vanligt att det firas så uppmärksammar Lyran det i veckans Tematrio. Berätta om tre svenska favoritförfattare!

Det här är ju jättesvårt, jag läser många bra svenska författare och även om jag beslutar mig för att göra en kvinnlig trio så finns det ändå alldeles för många. Ett axplock:

1. Åsa Larsson sägs skriva deckare, men egentligen är mordgåtan den lilla biten i hennes böcker. Det är en ren njutning att läsa dem och min längtan till Norrland (som jag aldrig varit i) är aldrig så stark som när jag läser Åsa Larsson.

2. Amanda Hellberg skriver skräck med deckartwist. Jag har ingen aning om hur människan gör det, men utan stora åthävor så blir det så läskigt, så läskigt.

3. Karin Alvtegen började med att skriva spänningsromaner, som var mycket mer än så. Nu verkar hon ha övergivit den genren, men det är minsann lika bra ändå.

32 kommentarer:

  1. Oj du tog ju tre författare som jag inte har läst något av men finns några böcker av dem ståendes i den olästa hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du riktigt bra läsning framför dig :)

      Radera
    2. Amanda Hellberg måste jag verkligen läsa något av snart :)

      Radera
    3. Nu finns det ju så många författare man vill läsa snart, men jag håller med :)

      Radera
  2. Av Larsson och Alvtegen har jag läst ett par böcker vilka jag gillade. Hellberg däremot har jag inte läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amanda Hellberg är en fena på gammaldags, krypande skräck.

      Radera
  3. Där kom hon igen, Amanda Hellberg. Och inte ännu heller har jag läst henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli dags att åtgärda det. Du gillar ju spökhistorier!

      Radera
  4. Amanda Hellberg är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stillat min nyfikenhet, men nu vill jag bara ha mer :)

      Radera
  5. Jag har två olästa böcker av Hellberg, jag måste verkligen läsa dem.
    Åsa Larsson har jag läst ettan sedan blev det inte mer.
    Karin Alvtegen är superbra, kanske man skulle leta upp någon bok.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på alla tre :) Jag vill så gärna läsa Alvtegens senaste.

      Radera
  6. Var länge sen jag läste något av Alvtegen, hm kanske skulle ta och återvända till henne.Amanda Hellberg ja, hon har stått ganska länge på min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amanda Hellberg kan jag verkligen rekommendera, men de böckerna passar nog bättre på hösten/vintern :)

      Radera
  7. Alvtegens senaste var suveränt bra! Åsa Larssons deckare gillar jag mycket, de är mänskliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort jag känner att det är OK att köpa fler böcker så ska jag skaffa mig Fjärilseffekten :)

      Radera
  8. Alvtegen har jag fortfarande inte läs något av!

    SvaraRadera
  9. Av någon anledning har jag aldrig läst något av Åsa Larsson vilket är märkligt då jag ju gillar deckarserier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det så där, jag har flera svenska deckarförfattare som jag aldrig läst. Det finns ju så många.

      Radera
  10. Hellberg låter intressant!

    SvaraRadera
  11. Av dessa har jag bara läst Larsson :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara och bara, av dessa tre är det nog henne jag håller högst :)

      Radera
  12. Åsa Larsson gillar jag verkligen massor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill att hon snart ska ge ut en bok till :)

      Radera
  13. Hellberg är ny för mig, men eftersom jag gillar de båda andra du nämner starkt, så kanske jag ska testa den okända! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver helt fantastiska spökhistorier :)

      Radera
  14. Karin Alvtegen gillar jag också!
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
  15. Har en oläst av vardera av både Alvtegen och Larsson i bokhyllan. Ska nog ändras när semestern kommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den där semestern blir nog räddningen för många olästa böcker :)

      Radera