fredag 12 juli 2013

Bokbloggsjerka 12 – 15 juli

Fredag igen, det är sommar och till och med vädret visar sig från sin bästa sida. Och så är det Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Känner du till en karaktär i en bok som har fått ett annat namn i filmatiseringen av densamma? Vad tycker du i så fall om det?

Ja, det vet jag. Och han inte bara bytte namn, han bytte kön också. När Arne Dahls böcker filmades så blev chefen Jan-Olov Hultin rätt och slätt Jenny Hultin, för vi måste ju ha en kvinnlig chef. Ibland tycker jag att den politiska korrektheten i Sverige går lite för långt. Halva nöjet (nåja, kanske inte halva) i böckerna var ju Jan-Olovs små egenheter och interaktion med de andra i teamet.

20 kommentarer:

  1. Just ja, det här har jag hört talas om men inte bevittnat själv. Vilket nog var lika så bra antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev så konstigt att jag faktiskt bara tittade på den första, sedan gav jag upp.

      Radera
  2. Här har jag faktiskt bara sett tv-serien så det visste jag inte. Himla knäppt i alla fall.
    Jag fick ordning på programmet till slut och stoppat in de sista böckerna i bokhyllan. Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen väldigt nyfiken på vad författaren själv sa om detta :)

      Radera
  3. Jag har inte läst böckerna, så jag visste inte att Jenny var en han. Riktigt dåligt anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ganska pinsamt. Och dåligt.

      Radera
  4. Jag har varken läst böckerna eller sett filmerna... Men filmerna ska jag nog försöka se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är bättre. Naturligtvis :)

      Radera
  5. Oj då :/

    Jag har inte läst böckerna än men jag gillade Hultin i serien så jag blir nästan lite besviken, fast på det motsatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarade faktiskt inte av att titta på den, jag såg hela tiden en könsbytesopererad Jan-Olov framför mig.

      Radera
  6. Håller med, ibland går det lite för långt eller snarare att fokuset hamnar på fel plats.

    Minns vilka diskussioner det var i bloggar när The Hobbit kom ut. Bland annat Underbara Clara tyckte att det var illa att det var så få kvinnor med så hon tyckte att de borde ha bytt ut några av dvärgarna mot kvinnor. Sådana förändringar gör man bara inte från böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att hälften av hemhjälparna i Niceville ska bytas ut mot män, där är på tok för få ;)

      Radera
  7. Ja det var ju en intressant variant...

    SvaraRadera
  8. Ja, så var det ju! Jag visste att det var nått som inte stämde, men jag har inget minne för namn, så jag förstod inte vad som ändrats...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev totalt förvirrad och klarade inte att titta, så det kommer jag ihåg väldigt tydligt :)

      Radera
  9. Inte bara namnbyte utan även könsbyte? Har varken sett filmerna eller läst böckerna, men det låter onekligen konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju det där med jämlikhet och att chefen måste vara en kvinna. Personligen tycker jag detta var väl magstarkt.

      Radera
  10. Jag skulle bli fruktansvärt irriterad om de ändrade om karaktärens personlighet för att få den mer "kvinnlig" (mer stereotypiskt kvinnlig), än om att de skulle byta kön på den. Det låter lite som om de inte bara bytte kön, utan också personlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de bytte personlighet också vet jag faktiskt inte eftersom jag inte kunde titta på det utan att störa mig. Varför de bytte däremot, sas det, var för att det i den politiska korrekthetens och jämlikhetens namn skulle vara en kvinnlig chef.

      Radera