fredag 5 juli 2013

Bokbloggsjerka 5 – 8 juli

Det är fredag igen och trots att jag är helt veckovill så är jag säker på det för det är dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”, vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall.

Åh, en lätt fråga! För bara kanske ett år sedan hade frågan varit ännu enklare, för då läste jag bara Stephen Kings noveller. Och naturligtvis är han min favorit, men jag har börjat läsa andra också (helst skräck) eftersom jag upptäckt att det är perfekt att ta till när man är mellan böcker.

Jag kan verkligen rekommendera antologin Bländverk för den som gillar skräcknoveller och vet du, den är gratis att ladda ner på Smashwords.

44 kommentarer:

  1. Skräcknoveller tror jag skarpt man borde testa, man kan ju läsa en mellan varje bok så laddar man nog upp för att inte få lässvackor oxå när man läser något enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland känns det bra att påbörja och avsluta något på bara några minuter :)

      Radera
  2. Edgar Allan Poe! De korta knorrade skräckhistoriernas mästare, alla kategorier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan jag läste något av Poe, kanske är dags att göra det igen.

      Radera
  3. Gratis skräcknoveller lät ju helt klart intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst alla utom den sista och de är bra :)

      Radera
  4. Skräck är inte för mig! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alla kan ju inte gilla allt :)

      Radera
  5. Gillar för det mesta inte skräck. Men om jag skulle försöka vore det nog inte så dumt att starta med noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju framför allt väldigt korta :)

      Radera
  6. Jag är inte skräckslukare men Poe har jag läst bara för att språket är så härligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att många av Poes noveller finns som e-böcker. Det kanske vore något...

      Radera
  7. Åh, skräcknoveller:). Det ska jag absolut ladda ner. Tack för tipset:).

    SvaraRadera
  8. Usch då, skräcknoveller vet jag inte om jag fixar. Jag är alldeles för förtjust i att våga somna på kvällarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att böcker någonsin skrämt mig så att jag inte kunnat sova. Filmer däremot... :)

      Radera
  9. Tack för tipset! Är det gratis skadar det ju aldrig att testa ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratis är gott, eller hur är det man säger :)

      Radera
  10. Jag trodde inte att jag kunde stoltsera med en enda läst novell... men när du nämner Edgar Allan Poe ringer det en klocka i bakhuvudet. Kanhända jag läst något av honom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta har nog läst något av Poe, om inte annat så i skolan.

      Radera
  11. Ska nog ta och läsa Bländverk faktiskt, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker novellerna är riktigt bra och då gillar jag inte ens zombies :)

      Radera
  12. Någon eller några favoriter i samlingen, eller kommer en längre recesnion?
    :>

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer ett längre inlägg om hela antologin så småningom, men favoriter kan jag ju avslöja innan :)

      Den jag tyckt bäst om är Kristoffer Leandoers Sådana som jag, men sanningen är att nästan alla novellerna är riktigt bra.

      Radera
  13. Stephen Kings noveller är ju riktigt ruggiga. Har en omläsningsplan där, heh. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har det hänt att jag läst en specifik novell som någon annan skrivit om. De flesta novellsamlingar jag har av King är ganska gamla så jag minns dem knappt. Oftast är de ju så korta att det bara tar en liten stund. Och bra är de :)

      Radera
  14. Skräcknoveller - huu! Då skulle jag inte kunna sova! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De problemen har jag nog aldrig haft. När jag stänger boken så är det hemska borta :)

      Radera
  15. Tack för länken - jag samlar på skräcknoveller, så den kom väl till pass. Förutom King och Poe så tipsar jag om Lovecraft och John Ajvide Lindqvists Pappersväggar, som någon annan också nämnt här i jerkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skräcknoveller kan man aldrig ha för många av :)

      Radera
  16. Jag är dålig på att läsa noveller, så den här får jag fundera på ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tagit mig många år, men nu har jag börjat lära mig att uppskatta dem.

      Radera
  17. Det är alltid roligt med skräclnoveller och King är nog en av de bästa på det området ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och inte ens Kings noveller är bra allihop :)

      Radera
  18. Tack för tipset! Den ska jag definitivt ladda ner. Och jag måste testa någon King novell också tror jag allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av novellerna i Bländverk var riktigt bra. Och dte är ju King också :)

      Radera
  19. Jag tror det finns vissa likheter mellan skräck och sex, det gäller att skildra människor med nerverna utanpå kroppen. I det fallet är novellen en bra form att snabbt bygga upp det. Handlingen behöver ju inte bli för komplicerad heller och kräva ett längre format.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, just det där med att det inte är långa trista beskrivningar och ordbajseri i noveller gör att jag tycker ganska bra om dem :)

      Radera
  20. Stephen King skriver riktigt bra noveller. Det påminner mig om att jag måste se till att läsa Everything's Eventual i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en oläst novellsamling att läsa jag också, Nattsvart och stjärnlöst, men jag börjar mer och mer känna att jag kanske borde läsa om alla hans noveller :)

      Radera