söndag 21 juli 2013

En smakebit på søndag: Jungfrudansen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Förra året läste jag en för mig ny författare, Stephen Booth, som blev en ny favorit. Han har skrivit en serie om poliser i Peak District i norra England, en serie som nu är uppe i tretton delar. Tyvärr är de äldre riktigt svåra att få tag i, men trägen vinner och jag har faktiskt lyckats hitta alla gamla nu.

Jag har inte kommit längre än till andra delen, Jungfrudansen, och smakebiten är från första sidan.

Dagen då den första kvinnan dog hade Mark Roper problem med radion. I början av passet hade han patrullerat i dalen, längst nere i det döda området där sandstensplatån var i vägen för telefonkontakten med Bradwell. Tystnaden hade känts oroande redan då. Den hade gjort honom medveten om sin isolering i det sakta döende landskapet, och den hade börjat underminera hans självförtroende och väcka den gamla osäkerheten. Men då var han inte rädd. Det var först senare han hade blivit rädd.

30 kommentarer:

  1. Med handling i Peak District blir dette en bok jeg normalt ville lese. Ser at Dancing with the virgins er andre boken i en serie på i alt 13. Takk for supert tips, dette må sjekkes opp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att hitta en serie där det finns flera böcker utgivna :)

      Radera
  2. Denne serien fikk jeg lyst til å lese, tusen takk for lesetips og smakebit:)

    SvaraRadera
  3. Spennende! Og at forfatteren ble en ny favoritt hos deg høres bra ut, denne skal jeg notere meg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna verkar vara kluriga också, i alla fall de två jag läst. Jag kan inte riktigt avslöja brottslingen förrän mot slutet :)

      Radera
  4. Takk for tipset og smakebiten. Sikkert spennende, men har lite lyst til å binde meg til en lang serie. Har akkurat lest første bok i en lang serie om Morganville nå, men velger å slutte der. Har så mange andre bøker å lese!

    SvaraRadera
  5. Alltså, jag börjar undra om jag ändå ska ge den här serien en andra chans trots att jag inte gillade den första... Den här står i hyllan här hemma. På engelska då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev helt såld efter den första, däremot känns inte denna alls lika bra, men fortfarande läsvärd.

      Radera
  6. Tack för spännande tips! Måste kolla närmare på denna serie.
    Ha en fin söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar serier eftersom man på något sätt kommer närmare karaktärerna efter flera böcker.

      Radera
  7. Det låter fruktansvärt spännande. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag tycker den början är otroligt bra :)

      Radera
  8. Så glad jag är att du har hittat Stephen Booth :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och tack för att du fick mig att hitta honom :)

      Radera
  9. JAg har en eller två av honom i bokhyllan men har ännu inte läst någon, men förr eller senare kommer det att bli hans tur! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läskön är lång och ibland dröjer det ett tag innan man når fram till vissa böcker :)

      Radera
  10. Jag har inte läst något av honom förut... spännande smakbit.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst något av honom, men boken verkar ju bra! Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lite småmysig mitt ibland det otäcka :)

      Radera
  12. Har läst några böcker av Booth men inte den här. Haft ett uppehåll efter att jag läste en bok som jag inte gillade (minns inte titeln just nu)men jag ska återvända till författaren så småningom, tack för smakbiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka att inte överdosera honom i alla fall, det känns som att det lätt kan bli för mycket.

      Radera
  13. Tack för smakbiten den verkar bra:)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten. Om serien har tretton delar tar den inte slut så fort, det är ju bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror minsann att han fortfarande skriver böcker i den här serien så det blir nog fler än tretton :)

      Radera
  15. En helt ukjent forfatter for meg, kanskje bøkene er lettere å få tak i dersom man leser på engelsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de engelska lär vara lättare att få tag i.

      Radera