söndag 14 juli 2013

En smakebit på søndag: Mamma, pappa, barn

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Boken jag läser nu är andra delen i Hammarbyserien, Mamma, pappa, barn, av Carin Gerhardsen. Det ska tydligen hända en hel del här, många olika fall; en sextonåring hittas strypt på Finlandsfärjan, en död kvinna hittas längs ett joggingstråk och ett svårt medtaget spädbarn en bit ifrån och en treåring som plötsligt finner sig vara övergiven och inlåst i sin lägenhet. Ska vi gissa att några de olika fallen har med varandra att göra?

Det är från det sista av exemplen som min smakebit kommer, från sida 48. Treåringen Hanna har varit ensam sedan hon vaknade på morgonen, nu är det eftermiddag.

Magen skrek av hunger nu. Hanna förstod inte hur mamma kunde ta Lukas och flytta därifrån utan att ge henne något att äta först. Att de hade flyttat var ju klart, mamma hade tagit med sig inte bara handväskan, utan lakanen också. Kuddar och täcken hade Hanna hittat i fåtöljen i sovrummet - mamma hade väl inte orkat bära dem - men lakanen var borta, alltså sov de någon annanstans. Mamma och Lukas gömde sig inte någonstans i lägenheten, utan de hade försvunnit därifrån medan hon låg och sov. Det hade hon vetat hela tiden: mamma älskar bara Lukas. Fast han skriker och kräks.

37 kommentarer:

  1. For en skrekkelig smakebit, dette høres spennende ut. Takk for en sniktitt inn i en bok jeg ikke har hørt om før. Ha en strålende søndag!

    SvaraRadera
  2. Enig med Tine,dette var en grusom smakebit som gjorde meg veldig nysgjerrig på hva som skjer videre. Boken er helt ukjent for meg også... og jeg ser frem til å høre hva du syntes om den når du har lest den ferdig. Ha en fin saøndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill nog helst inte tänka sig en treåring ensam hemma.

      Radera
  3. Denne høres spennende ut! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  4. Den här har jag läst! Jag tok-älskar Carin Gerhardsens böcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så att jag tycker bättre om den här boken än den förra, men jag är bara halvvägs än...

      Radera
  5. Takk for spennande smakebit og påminning, denne har eg lyst til å lese. På norsk har boka tittelen 'Tampen brenner'. Eg har lest den fyrste boka i serien, den heiter 'Pepperkakehuset' på norsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är läsvärda de här böckerna.

      Radera
  6. Hammarbyserien har jeg på vent i bokhylla, så disse gleder jeg meg til å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trots en del skönhetsfläckar så gillar jag både den förra och denna.

      Radera
  7. Denne serien høres interessant ut! Og forsiden på boka var utrolig kreativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får alltid titta flera gånger för att se vad omslaget föreställer. Det spelar ingen roll hur många gånger jag tittar :)

      Radera
  8. Lite otäck smakbit men boken låter intressant. Jag är ingen slukare av deckare så jag har faktiskt inte läst något av Carin Gerhardsens böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar deckare, ändå har det tagit mig flera år att ta tag i de här böckerna :)

      Radera
  9. Vilken otäck smakbit. Men det verkar var en spännande bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag tolkat det jag läst rätt, så blir det ännu värre.

      Radera
  10. Hu ja, vilket skräckscenario! Som du vet så gillar jag hennes böcker;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här känns i alla fall lite bättre än förra, tycker jag :)

      Radera
  11. Enig med de andre i at dette høres ut som en spennende historie! Trist for en treåring å oppleve noe slikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En treårig kan vara ganska påhittig verkar det.

      Radera
    2. Hm, ja det er sant!

      Ellers må jeg si det er synd du ble tvunget til å lese Woolf på en slik negativ måte, men jeg håper du leser henne likevel ettersom det er fantastisk litteratur. Kanskje du vil se annerledes på det nå :)

      Radera
  12. Svar
    1. Ja, om du uppskattar deckare så kan jag nog våga rekommendera Carin Gerhardsen.

      Radera
  13. Svar
    1. Visst känner man den lilla treåringens uppgivenhet? Så fort jag läste det så visste jag att det var det som skulle bli smakbiten.

      Radera
  14. Denna serie vill jag verkligen läsa, har hört mycket gott om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade jag också, men blev lite besviken på första boken. Den här däremot tyckte jag bättre om :)

      Radera
  15. Det låter hemskt! Verkar vara en spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man undrar ju vilka föräldrar som lämnar sin treåring ensam, men det får sin förklaring.

      Radera
  16. Åh vilken smakbit! Jag har läst första boken i serien och jag gillade den, men sen kom jag av mig av någon konstig anledning:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar också tappa bort serier. Det är svårt när man läser många.

      Radera
  17. Ny bok og forfatter for meg:) Virket som en spennende bok:) Takk for den uhyggelige smakebiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir definitivt mer Carin Gerhardsen för mig :)

      Radera