fredag 30 augusti 2013

Bokbloggsjerka 30 augusti – 2 september

Åh, som jag har längtat efter den här fredagen, det har varit en jobbig vecka, men nu börjar helgen med Annikas bokbloggsjerka?

Veckan uppgift är: Vilken bok/vilka böcker längtar du mest av allt efter just nu?

Svårt att veta eftersom Adlibris lanserade sin nya sajt utan att alla funktioner var på plats, däribland önskelistan. De måste ha haft otur när de tänkte där. Det betyder i alla fall att jag förmodligen glömt någon/några som jag längtar mig fördärvad efter.

- Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman är en sådan där bok som jag längtat efter ända sedan jag läste ut En man som heter Ove.
- Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, tredje och sista delen om Engelsfors och den släpps inte förrän november(!).
- Fjärilseffekten av Karin Alvtegen har jag velat ha ända sedan den släpptes, men eftersom jag försöker hålla igen lite så har jag ännu inte beställt den.
- 22/11 1963 av Stephen King, som kommer ut på svenska i november.

Ja, som sagt, det saknas nog några här. Dumma Adlibris.

48 kommentarer:

  1. DUmma Adlibris!! Men om man glömmer någon man egentligen ville ha är det nog bra listan blir lite mindre då :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listan kommer aldrig att bli mindre :)

      Radera
  2. Ja, Backmans läser jag nu och Nyckeln står på listan. Kan tänka mig de andra två, Kings står i hyllan (på engelska).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas Backmans är bra, men jag vill egentligen inte veta :)

      Radera
  3. Jag gillade ju den första boken om Engelsfors. Borde kanske fortsätta med serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Andra boken var minst lika bra.

      Radera
  4. Eländes när ens externa hjärnor får en propp. "En man som heter Ove" var en riktig feel-gooder så jag kanske också tittar på "Min mormor..." men först har jag en knapp meters lästrave att gå igenom - hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar inte räkna om mina olästa böcker till meter... :)

      Radera
  5. Nyckeln passar mig perfekt till november, hinner med Eld innan då :)

    SvaraRadera
  6. Jag är inte heller någon större vän av nya AdLibris-sidan - men du kan ju klicka i övre högra hörnet där det står "För företag, bibliotek och offentlig förvaltning" så kommer du till "gamla" AdLibris. Och där finns allt kvar som det brukade vara när man loggar in på sitt konto :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag ingen aning om, men det står på hjälp-sidan att man kan mejla dem så skickar de listan. Men jag vill ju ha tillbaka den där den ska vara :)

      Radera
  7. Räknas det som spoilers om jag säger att Backmans bok är värt längtan? ;)

    Jag har faktiskt inte börjat Engelsfors-serien än. Jag måste få större sug i mig att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg betyget du satte på Goodreads ;)

      Radera
  8. Jag har faktiskt inte läst något av Alvtegen. Men de andra tre skriver jag under på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alvtegen kan jag faktiskt rekommendera, jag har läst alla hennes tidigare och jag gillar dem :)

      Radera
  9. Min mormor hälsar och säger förlåt måste jag också läsa, likaså Nyckeln! Jag har inget bra ställe att skriva upp böcker som jag vill läsa, måste nog dock börja för det är extremt svårt att försöka hålla alla i huvudet ;)

    På Boktipset och Goodreads kan man ju iofs markera böcker som "Vill läsa" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Boktipset och Goodreads lägger jag bara till böcker jag redan har hemma, men inte har läst. Det blir så otroligt svårt att hitta om jag skulle börja lägga till allt jag vill läsa också :)

      Radera
  10. Backmans nya verkar vara riktigt efterlängtad om man får tro alla jerkare denna vecka, men "En man som heter Ove" så var ju bra så jag kan förstå varför. Sedan är jag också riktigt nyfiken på "Fjärilseffekten".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjärilseffekten har legat i kundvagnen på Adlibris flera månader nu, men närmre har jag inte kommit.

      Radera
  11. Jag kan verkligen, verkligen rekommendera "Fjärilseffekten"! Jag gillade den jättemycket. Om någon är intresserad så har jag skrivit om den här:
    http://www.susannekleman.se/2013/08/26/fjärilseffekten-imponerar-17994037

    Jag har fortfarande inte läst något ur Engelfors-serien, men det kanske börjar bli dags. /S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelsforsböckerna gillade jag riktigt mycket :)

      Radera
  12. Håller med dig om det där med önskelistan på Adlibris - hoppas de får igen den funktionen igen, då min lista var lååång!
    Jag ser också väldigt mycket fram emot tredje delen om Engfors!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skriver att de arbetar på önskelistan, men det hjälper ju liksom inte nu :)

      Radera
  13. Nyckeln glömde jag ju på min lista. Hur kunde jag göra det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja, den är ju ganska så efterlängtad.

      Radera
  14. Backmans är vi många som ser fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite rädd för den också, hur ska den kunna vara lika bra som Ove?

      Radera
  15. Backmans bok vill även jag gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det känns som att JAG har lite prestationsångest :)

      Radera
  16. Fjärilseffekten är en favorit. Den tycker jag du ska läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän, det kommer så småningom :)

      Radera
  17. Jag har inte läst eld än, men när den är läst kommer även nyckeln ligga i min hög, om jag gissar rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade nog varit smart att sprida ut böckerna lite, men det klarade inte jag.

      Radera
  18. Jag måste ha missat något som inte har använt adlibris önskelista när den fanns. Lappar överallt har varit min melodi med blandat resultat. Ibland hittar jag en klottrig lapp och måste googla för att förstå vad jag menar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adlibris önskelista VAR fantastisk. De där lapparna känner jag igen :)

      Radera
  19. Nyckeln ser jag också fram emot att läsa! Tror det är hög tid att ta tag i Ove och sedan kanske uppföljaren också! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här kan bli en riktigt bra bokhöst :)

      Radera
  20. Tyvärr har jag min önskelista stående oläst i bokhyllan men det kanske är ångestlistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kallar dem för att-läsa listan... :)

      Radera
  21. Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgrens serie vill jag verkligen läsa, har inte läst de första två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Cirkeln och Eld är riktigt bra.

      Radera
  22. Backman känns lite som skräckblandad förtjusning. Jag vill läsa och samtidigt är jag så rädd för att bli besviken. Hämtade ut boken idag. Hoppas den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är otäckt med förväntningar. Med Ove hade jag nästan inga alls och nu är de skyhöga.

      Radera
  23. Alvtegen och Backman längtar jag oxå efter nu när du påmint mig1 Så mycket böcker, så lite tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen önskar jag mig mer lästid :)

      Radera