söndag 11 augusti 2013

En smakebit på søndag: Den nya människan

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Boken jag läser nu, Den nya människan av Boel Bermann, beskrivs som en dystopisk sci-fi och mer än så behövs inte för att få mig intresserad. Jag började på den igår och kommer nog att läsa ut den i dag. Den släpps inte förrän 28 augusti, men jag har fått lov att ge en liten smakebit.

2014 föds det sista barnet i världen, helt utan anledning slutar människor bara att föröka sig. Tre år senare börjar det födas barn igen, men de verkar inte vara riktiga barn. De har ingen empati och uppträder i stort sett som robotar. De nya barnen får inte stanna hos sina föräldrar utan de sätts på olika institutioner för att få "vård". Barnafödandet minskar igen och mänskligheten står inför sin egen utrotning. Och detta är bara fram till sida 48...

Det är märkligt. Alla undersökningar som gjordes tidigare av regeringar världen över visade att civilisationen skulle krackelera. Att det skulle bli anarki och att alla skulle roffa åt sig så mycket de kunde.
     Men de hade fel. De glömde den mänskliga faktorn. Syns det inte, finns det inte. Det är nästan tvärtom. Parbildning, rutiner, lojalitet till sin arbetsplats.
     Det är svårt att förstå att mänskligheten arbetat så hårt på att utplåna sig under så lång tid. Nu har näst intill alla krig upphört. Vem vill strida över ynkliga markområden och dö för tillgångar till resurser som kan vara meningslösa inom bara ett femtiotal år? Vi behövde en dödsdom för att sluta döda våra medmänniskor.

43 kommentarer:

  1. Oi,denne får jeg håpe blir oversatt til norsk for denne kunne jeg tenkt meg å lest. Tusen takk for tips og smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är otroligt snabbläst så snart har jag läst ut den. Gillar!

      Radera
    2. Kanskje jeg skulle prøvd meg på å lese den på svenska?

      Radera
    3. Ja, jag vet inte hur språket i den är egentligen, men det är inget som jag reagerar på skulle vara svårt.

      Radera
  2. Oisann, dette høres ut som en godbit!! Herved oppskrevet på leselisten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste precis ut den, det var väldigt svårt att lägga den ifrån sig :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ska bli kul att jämföra vad vi tyckte sedan :)

      Radera
  4. Vilken kreativ och annorlunda idé! Blir nyfiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror inte jag läst något liknande tidigare.

      Radera
  5. Wow, skriver upp den med en gång! Kul!

    SvaraRadera
  6. sci-fi brukar jag undvika men den här lät faktiskt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag läst den så är den inte så mycket sci-fi som dystopi. Hmmm, det blir svårt att genrebestämma denna...

      Radera
  7. Den här väntar jag spänt på att få hem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt snabbläst. Och bra.

      Radera
  8. Låter som en intressant bok. Blir nog att sätta upp den på läslistan :)

    SvaraRadera
  9. Jag fick ett mejl om den här, kanske dags att säga ja. Det låter ändå som en intressant bok.

    SvaraRadera
  10. Hørtes veldig interessant og spennende ut, rett ned på min liste.Barn som ikke er egentlig barn... hmm? Nysgjerrig på denne! Håper den kommer på norsk også. Takk for smakebit!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag tänker efter så undrar jag om inte de där barnen redan är här :)

      Radera
  11. Denne høres kjempebra og spennende ut! Jeg fikk skikkelig lyst til å lese den nå! Barn kan være så skummelt i bøker! Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här barnen var faktiskt riktigt läskiga.

      Radera
  12. Låter som en en spännande story. Den får jag ta och kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det inte varit för att vi var borta på kalas större delen av dagen igår så hade jag läst ut den på studs :)

      Radera
  13. Hm, dystopier är inte riktigt min genre, men den verkar intressant och spännande så jag skriver upp den på nyfiken-listan.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte speciellt lik andra dystopier jag läst, här finns till exempel varken zombies, vampyrer eller andra monster. Bara barn som inte är barn.

      Radera
  14. Det har du allt rätt att vara! Råder dig till att prova, speciellt eftersom en filmatisering kommer snart :)

    SvaraRadera
  15. Har denna redo att börja läsa! Ska nog börja i kväll eller i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tar bara ett par timmar att läsa ut :)

      Radera
  16. Åh..en bok som säkert passar mig. Den skriver jag absolut upp på min lista:).

    SvaraRadera
  17. Åh, den hørtes spennende ut! Den kommer absolutt opp på min leseliste, takk for tipset! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt svårt att lägga ifrån sig den när man väl börjat läsa :)

      Radera
  18. Dystopier liker jeg så denne boken skal jeg notere meg - takk for tips!

    SvaraRadera
  19. Dystopisk sci-fi: tøft.

    Treffende smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en del sådana där kloka stycken i boken :)

      Radera
  20. Jeg la inn en forhåndsbestilling på denne boken i forrige uke, og jeg er superspent på om jeg kommer til å like den. Det høres veldig bra ut, og smakebiten var fantastisk pirrende for nysgjerrigheten, Monika. Tusen takk for at du delte den med oss.

    Har du gitt en stemme til den beste smakebiten denne uken? Hvis ikke så kom gjerne innom "En smakebit på søndag" innlegget mitt igjen og klikk for å stemme på din favoritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla den lika mycket som jag gjorde :)

      Radera