torsdag 8 augusti 2013

Framtidsvision?

I måndags fick jag äntligen mitt exemplar av Den nya människan, Boel Bermanns debut, som låter väldigt, väldigt lovande. Jag har nämnt det förut, men det tål att upprepas, den beskrivs som en dystopisk sci-fi och i mina öron låter det som något som borde passa mig.


Så här beskrivs den av förlaget: Rakel har bara följt världens avtagande födelsetal på distans, men så kommer den dag då inga fler barn föds, inte någonstans i världen. När födslarna oväntat startar igen är barnen inte som de brukade vara; de utvecklas snabbare, de föredrar varandras sällskap och de iakttar sin omvärld i tystnad.

Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens och hennes liv blir obönhörligen mer sammanflätat med de nya människornas öde.

Med ett flyhänt och finstämt språk skapar Bermann en berättelse som tar läsaren på en resa i en värld där undergången verkar oundviklig.

Lyssna på när Boel Bermann själv läser första kapitlet i boken.


Först 28 augusti kommer du att få veta vad jag tycker...

6 kommentarer:

  1. Just det, den vill jag ju också läsa!

    SvaraRadera
  2. Ja den vill jag också läsa, väntar med spänning på din recension.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas kunna börja på den i morgon :)

      Radera
  3. Denna verkar så himla bra, ser fram emot att läsa vad du tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit nästan halvvägs nu (den är otroligt snabbläst) och än så länge är den bra.

      Radera