torsdag 22 augusti 2013

Kommande böcker september 2013

Suck. Det märks att hösten är här. Så många nya böcker...

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: 390
Utgivningsdatum: 2013-09-04
Förlag: Forum

Från Bokus
Elsa är sju år gammal och rätt störig. Eller hon uppfattas i alla fall så eftersom hon inte är helt blåst i skallen och den gällande samhällsnormen är ju att sjuåringar ska vara det. Mormor är hennes bästa vän. Hennes enda, faktiskt. Mormor brukade vara ett geni och jobba som kirurg, men nu kör hon bil utan körkort och står på balkongen med öppen morgonrock och skjuter på oanmälda besökare med paintballgevär.

Folk säger att hon är annorlunda. Galen. Men mormor har ett hemligt språk och ett eget kungarike, "Miamas", och där är allt annorlunda. Det är dit mormor tar med Elsa när Elsas föräldrar skiljer sig och när Elsa blir slagen i skolan för att hon inte är som alla andra sjuåringar. Miamas är deras frizon, tills mormor en dag blir sjuk och får veta att hon är döende.

Som ett sista äventyr ger hon då Elsa en serie brev, där mormor ber sina grannar om ursäkt. De leder Elsa till en trappuppgång fylld av militanta bostadsrättsivrare, fanatiska kaffedrickare, kamphundar, monster, fyllon och helt vanliga kärringar. Men de blir också upptakten på en historia där ett barn försöker lära sig acceptera att alla man älskar ska dö, och där hon bit för bit får veta sanningen om både kungariket Miamas och sin mormor.

Min mormor hälsar och säger förlåt är en ovanlig julsaga om dysfunktionella superhjältar. Med enastående komisk träffsäkerhet och ett stort bankande hjärta berättar författaren till En man som heter Ove om en mormors kompromisslösa kärlek till sitt barnbarn, och om grannarna i ett hyreshus som alla på sitt sätt slåss för en av de viktigaste mänskliga rättigheter som finns.
Rätten att få vara annorlunda.


Är denna bara hälften så bra som boken om Ove så blir jag glad.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Svindlaren av John Grisham
Genre: Thriller
Serie: -
Antal sidor: 377
Utgivningsdatum: 2013-09-06
Förlag: Albert Bonniers

Från Bokus
En dömd advokat vill utbyta information om en mördad domare i utbyte mot att släppas ut ur fängelset.

Svindlarens namn: Malcolm Bannister (troligtvis)
Yrke: f.d. åklagare
Bostadsort: Frostburgs Fängelse, Maryland

"Raymond Fawcetts kropp hittades i den lilla källaren till ett skärgårdshus. Ett hus han hade byggt själv och som han besökte varje helg. När han inte kom till sitt jobb som domare i tingsrätten på måndagen ringde hans assistent FBI. Mordscenen visade inga tecken på brott, bara två döda kroppar. Domare Fawcett och hans unga sekreterare. Jag kände inte domare Fawcett, men jag vet vem som dödade honom, och varför. Jag är åklagare och jag sitter i fängelse."

Malcolm Bannisters tillstånd innan för murarna ser inte så bra ut, men han har ett ess i rockärmen. Han vet vem som dödade Domare Fawcett, och han vet varför. FBI vill veta och Malcolm vill berätta. Men allt har ett pris. Speciellt så explosiv och farlig information som Malcolm känner till...

Inget är som det ser ut att vara i den här ytterst smarta nya thrillern av John Grisham!


Jag gillar Grisham!

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Mord och mandeldoft av Camilla Läckberg
Genre: Noveller
Serie: -
Antal sidor: 240
Utgivningsdatum: 2013-09-11
Förlag: Forum

Från Bokus
Här får den stämningsfyllda kortromanen Snöstorm och mandeldoft nytt liv i sällskap av tre noveller: Änkornas kafé, Drömmen om Elisabeth och En elegant död. Följ med Tanumshedes polis Martin när han motvilligt åker till Valö utanför Fjällbacka på en släktträff och blir tvungen att nysta i mordet på familjens överhuvud Ruben. Möt barnlösa Malin, vars högsta önskan är att få ett eget barn, och slå dig ner vid bordet med änkorna på kaféet och ta del av deras mörka hemligheter.

Den rosade journalisten och författaren Carina Nunstedt tecknar, speciellt till jubileumsboken, bilden av Camillas tio år som författare och hennes personliga resa i en omfattande och rikt illustrerad exposé. Den tar oss från arbetet med debutromanen Isprinsessan via småbarnsåren, resorna, nya kärleken och vardagens skrivande till livet som Sveriges bäst säljande författare. Camillas deckarskola, där hon handfast och tydligt vägleder den som vill börja skriva egna deckare, och utvalda inlägg från hennes välbesökta blogg kryddar boken.


Noveller av Läckberg kanske vore något.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Dimma över Darjeeling av Mikael Bergstrand
Genre: Drama
Serie: Göran Borg (2)
Antal sidor: 397
Utgivningsdatum: 2013-09-18
Förlag: Norstedts

Från Bokus
I Mikael Bergstrands fristående uppföljare till den framgångsrika Delhis vackraste händer får vi återigen möta den bittre medelålders mannen Göran Borg.

Han är tillbaka på svensk mark, och på god väg att falla ner i sina gamla hjulspår igen efter den omvälvande resan till Indien och förälskelsen i skönhetssalongsföreståndarinnan Preeti. Men så ska hans bäste vän Yogi gifta sig, äntligen, med sin stora kärlek Lakshmi, och Göran beger sig åter till Indien för att hjälpa honom med förberedelserna inför den stora bröllopsfesten.

Göran följer med Yogi till Darjeeling för att inspektera den teplantage som Yogi köpt för sin svärfars pengar, och som ska bidra till finansieringen av det hela. Men den liknar inte på något sätt de vackra bilderna i säljarens prospekt, utan är i stort förfall. Så nu börjar istället jakten på lurendrejaren och kampen att återfå både pengarna och heder och ära för Yogi. De båda kumpanerna ger sig ut på en strapatsrik resa genom Indien som kommer att ställa dem på svåra prov och utmana deras vänskap.

Dimma över Darjeeling är en roman om fördomar och egoism, om att ta sig upp ur sina nedgröpta hjärnspår och hitta ny mark, om mod, lojalitet och vänskap. Och om den svåra konsten att leva här och nu. Den är skriven med samma mänskliga värme som föregångaren och bjuder på lika många goda skratt längs vägen.


Jag har inte läst den första än, men den finns i hyllan eftersom jag fick av min snälla kollega.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Den stora matchen av Arnaldur Indriðason
Genre: Kriminalroman
Serie: Erlendur Sveinsson (10)
Antal sidor: 275
Utgivningsdatum: 2013-09-25
Förlag: Norstedts

Från Bokus
Sommaren 1972 och Reykjavik är en orolig stad. Schackmästerskapet skall hållas i stadens sportcenter och det kryllar av utländska gäster och korrespondenter. Det kalla kriget pågår för fullt och representanter från öst och väst eskorterar sina män, Spasskij och Fischer, till matcherna.

När förberedelserna når sin klimax blir en ung man grovt miss handlad på en biograf. Polisen har redan fullt upp men Marion Briem, som ansvarar för ärendet, är fast besluten att ta reda på vad som ligger bakom attacken.

Arnaldur Indridason är islänningen som har tagit världen med storm genom sina kriminalromaner om den komplexe polismannen Erlendur Sveinsson. I Den stora matchen använder han en dramatisk tidsperiod som bakgrund till en gripande redogörelse om mänskliga offer.


Ojdå, här kommer en ny och jag som inte läst de två föregående.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Svara om du hör mig av Ninni Schulman
Genre: Kriminalroman
Serie: Magdalena Hansson (3)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2013-09-25
Förlag: Forum

Från Bokus
Det är tidig oktobermorgon och utanför slaktboden i Uvanå samlas byns jaktlag för ännu en dag bland björn och varg i Tiomilaskogen. Några timmar senare hittas en av älgjägarna, Pär Sanner, död på sitt pass medan hans fjortonåriga dotter som varit med honom är försvunnen.

Vem av jaktkamraterna har velat Pär så illa? Finns det någon koppling till den tjuvskjutna vargen som hittades några veckor tidigare? Eller har hans tvivelaktiga affärer blivit hans död? Att Hagforspolisens nya krimchef, Petra Wilander, är lika misstänkt som alla andra i jaktlaget gör mordutredningen än mer komplicerad.

Journalisten Magdalena Hansson är föräldraledig när Värmlandsbladet kommer med sitt stora sparpaket. För att försöka rädda sitt arbete och sin lokalredaktion undersöker hon fallet och tar risker som sätter hela familjen på spel.

Livet i den lilla byn blir en mardröm för Pärs änka när deras hemligheter grävs fram en efter en. Och vem är egentligen vän och vem är fiende när det knackar på dörren? Svara om du hör mig är den tredje delen i serien om journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund.


Det kanske är dags att läsa den första delen snart så jag vet om detta är något för mig eller ej.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Marconi Park av Åke Edwardson
Genre: Kriminalroman
Serie: Erik Winter (12)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2013-09-27
Förlag: Albert Bonniers

Från Bokus
Det börjar bli vår i Göteborg, och Erik Winter känner hur hans sinne blir lättare när dagarna blir längre. Men verkligheten hinner ikapp honom, som den ständigt gör. En tidig morgon står han i ett värdelöst ljus under en värdelös himmel och ser ner på ett lik av en man som dött en våldsam död.

En plastpåse har trätts över mannens huvud. På mannens kropp ligger en avriven bit kartong på vilken någon med bred pensel skrivit en versal bokstav. Det blir fler offer, i Göteborg och Stockholm, med samma sorts våldsamt tecknade lappar. Samtidigt som Winter lägger pussel med bokstavslapparna för att kunna utläsa ett ord, försöker man alltmer desperat finna ett samband mellan de mördade. Det är ett mysterium.

Marconi Park, som är ett bostadsområde i Göteborg, har fått ge namn åt den tolfte romanen med Erik Winter i huvudrollen.


Vad hände? Efter tionde delen skulle det ju vara slut; Erik Winter var död. Det blir alldeles säkert så att jag fortsätter läsa ändå...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

19 kommentarer:

  1. Ninni Schulmans bok ser jag verkligen framemot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag får nog snart ta och läsa den första :)

      Radera
    2. Det har kommit två böcker tidigare; "Flickan med snö i håret" och "Pojken som slutade gråta". Väldigt läsvärda båda två!

      Radera
  2. Jag hade redan förhandsbeställt Min mormor hälsar och säger förlåt så den väntar jag på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om inte jag också ska göra det :)

      Radera
  3. Ja där finns en del och Camillas ex kommer ut med sin deckare.
    Mia

    SvaraRadera
  4. Många bra böcker. Backmans vet jag kommer som rec.ex, och Grishams ligger oläst (på engelska) här hemma. Schulman fastnade jag inte för (den första). Kanske Läckberg funkar i noveller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så många intressanta böcker att jag bara tog med de jag verkligen var nyfiken på.

      Radera
  5. September ser ut att bli en bra månad. Backmans bok ska jag definitivt läsa, och säkert även Schulmans så småningom...

    SvaraRadera
  6. Jag ska få Min mormor hälsar och säger förlåt som recensionsexemplar, så du kan tro att jag går och väntar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte om jag kan hålla mig från att köpa den och sedan läsa den med en gång :)

      Radera
  7. Åhh, så många böcker, så lite tid...

    SvaraRadera
  8. Schulmans serie är jag väldigt nyfiken på men vi får se om jag plockar upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den första stående här, vi får se när den hamnar överst i läslistan.

      Radera
  9. En hel del som jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera