torsdag 15 augusti 2013

Tematrio - Yrkestitel

Sommarens sista(?) Tematrio från Lyran, kan detta vara. Lyran har börjat på ett nytt jobb (Grattis!) och firar med en repris. Veckans uppgift: Berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

Då ska jag väl försöka att inte ta samma då och samtidigt passa på att välja ett tema i temat. Det var ju en evig tur att ordet "bra" inte nämndes...

1. Kungarnas krig av Jeffrey Archer handlar om två mäns kamp om att bli störst i tidningsbranschen. Ett klassiskt exempel på "this town ain't big enough for the both of us".

2. Tsarens krona av Clive Cussler var det väldigt längesedan jag läste, men jag minns den tydligt. Och inte för att den var bra utan för att den tog mig en evighet att läsa. På havsbottnen längs hela USA:s östkust finns det tydligen fickor med metanhydrat, något som är väldigt brännbart. Vad skulle hända om någon satte eld på det?

3. Princess Daisy av Judith Krantz kan vara en av de där böckerna som benämndes tantsnusk på 80-talet, men jag minns den inte alls. Daisys far var prins och hennes mor filmstjärna. När föräldrarna dör så blir Daisy utfattig så stackaren får försöka klara sig själv. I reklambranschen. Hon är så osannolikt vacker så det ska nog gå bra.

8 kommentarer:

  1. Jag har för mig att jag älskade Princess Daisy när det begav sig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl vad jag kommer ihåg och det gällde nog alla Judith Krantz böcker :)

      Radera
  2. Åh tema i temat du gjorde det lite mer invecklat :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så många böcker med yrken i titeln så jag kunde välja och vraka :)

      Radera
  3. Inga böcker jag har läst. Men kul med ett tema i temat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan i stort sett garantera dig att du inte missat något :)

      Radera
  4. Krantz är den enda jag läst, och henne brukar jag blanda ihop med Danielle Steel... Fast jag har läst båda så det kanske inte gör nåt? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv inte läst något av Danielle Steel, men jag tror att hon och Krantz är ganska utbytbara :)

      Radera