tisdag 20 augusti 2013

Topp Tio saker som gör mitt bok-/bloggliv enklare


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Things That Make Your Life As A Reader/Book Blogger Easier.

Åh, det här var ju en rolig uppgift.

1. Book Collector, det fantastiska lilla programmet som gör att man har järnkoll. Har ingen aning om hur jag klarade mig utan det.
2. Goodreads är en trevlig sajt där man har koll på vilka böcker man har läst och de man vill läsa. Tyvärr har de inga rekommendationer med betygsestimat.
3. Boktipset däremot, de har betygsestimat.
4. Mina tjusiga bokmärken, av vilka jag bara använder ett, men det börjar bli lite slitet nu.
5. Den lilla boklampan som gör att jag kan läsa på kvällen/natten utan att tända sänglampan.
6. Bokkudden som gör att jag slipper kramp och träningsvärk när jag läser tegelstenar. För att inte tala om risken att få dem i huvudet.
7. Papper och penna låter kanske daterat och trist, men jag tycker de är underskattade hjälpmedel. För nästan allt.
8. Läsplattan med det fiffiga fodralet med inbyggd lampa. Oskattbart.

Jaha, då är det väl bara att surfa runt och se vad mer man kan ha nytta av...

16 kommentarer:

  1. Självklara men nödvändiga saker :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var roligt tema denna gång :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lite trist att jag bara kom på åtta saker :)

      Radera
  3. Jag använder mig också av Boktipset men tycker att det är synd att det känns så daterat, Goodreads känns mycket fräschare! Jag har precis börjat bekanta mig med min läsplatta och ett fodral vore kanske inte så dumt.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om Boktipset, men jag gillar betygsestimeringarna så mycket :)

      Radera
  4. Book collector har jag inte hört talas om, men det får jag kolla upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en boknörds våta dröm, om man nu får uttrycka det så :)

      Radera
  5. Läslampan glömde jag ju helt bort. En läskudde skulle jag så gärna vilja ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hjälpmedel som gör läsningen bekvämare är bra att ha.

      Radera
  6. Bokkudde kanske jag borde fundera på! Något att önska till jul. Visst har du skrivit ett inlägg om det eller?
    Sen känner jag att jag "borde" använda boktipset lite mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanongrej att önska sig i julklapp ju. Du kommer till inlägget om den om du klickar på "Bokkudden".

      Jag önskar det gick att kombinera Boktipset och Goodreads :)

      Radera
  7. Det här med BookCollector ska jag verkligen ta tag i. Nu laddade jag ner gratisversionen för att testa mig fram men boknörd som man är kommer jag säkert uppgradera mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett helt fantastiskt program och för mig är det värt varenda krona.

      Radera
  8. Fast Goodreads rekommendationer brukar ändå innebära att jag fastnar en hel del... Överlag är jag ganska beroende av Goodreads.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkar aldrig kolla där, det är ju bara engelska böcker och än så länge läser jag bara på svenska, vilket förmodligen aldrig kommer att ändras. Visst kan man få tips som man sedan tittar om de finns på svenska, men det orkar jag ju inte :)

      Radera