tisdag 13 augusti 2013

Topp Tio Tisdag: Favoritböcker som utspelar sig i...


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Favorite Books With X Setting.

Jösses, jag brukar inte bry mig jättemycket om miljön där böckerna utspelar sig, även om jag uppskattar en bra beskriven sådan. Först tänkte jag faktiskt hoppa över den här veckan, men sedan kom jag på en alldeles lysande och enkel lösning. Jag vet en författare som har en förkärlek att skriva böcker som utspelar sig i Maine, USA...

1. Under kupolen. Den lilla staden Chesters Mill blir plötsligt omsluten av en kupol. Ingen kan ta sig ut eller in. Vad händer med människor som blir helt avskärmade från all annan civilisation?
2. Staden som försvann (Salem's Lot). Jerusalem's Lot är en riktig idyll. Eller? Underliga dödsfall och människor som försvinner antyder något helt annat.
3. Signal. Mobiltelefoner är väl Guds gåva till mänskligheten? Vad ont kan de göra? Massor.
4. Död zon. Kille krockar och ligger i koma. Efter fem år vaknar han. Men är han verkligen som vanligt?
5. Dolores Claiborne. Dolores berättar vad som egentligen hände den där dagen för trettio år sedan under den stora solförmörkelsen.
6. Det mörka tornet. Sista delen i serien med samma namn. Här är faktiskt författaren själv med.
7. Det. Derry är den typiska småstaden. Här händer absolut ingenting. Jag kommer aldrig att se på clowner på samma sätt som innan.
8. Jurtjyrkogården. Vad skulle du göra om det fanns en plats där du kunde begrava din katt för att den skulle komma tillbaka? Vad skulle du sedan göra om ditt barn dog? Gör inte det.
9. Liseys berättelse. En änka hittar ett slags skattkarta efter sin man. Den leder in henne på ruskiga vägar och till platser hon inte trodde fanns.
10. Cujo. Den lilla söta hunden blir biten av en fladdermus. Det är ju bara det att fladdermusen hade rabies.

Som du säkert redan gissat så är alla böckerna skriva av ingen mindre än min absoluta favoritförfattare: Stephen King.

10 kommentarer:

  1. Vilket bra tema du kom på! Jag har faktiskt inte läst någon bok av King... ännu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan ju inte vara så betuttade i honom som jag är :)

      Radera
  2. Haha, det borde jag kunnat gissa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll ju på att ge upp när det bara kom till mig :)

      Radera
  3. Jag hoppar nog däremot över denna veckan.. Men ja, det gäller ju att vara uppfinningsrik med temat ;) Och det påminner mig om att jag verkligen borde läsa mer av King..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var jättesvårt den här veckan. Och du borde verkligen läsa mer av King ;)

      Radera
  4. Ja, Maine förekommer ofta i Mr. Kings böcker. Undrar om det skulle gå att göra en topp tio-lista enbart med böcker som utspelar sig i Castle Rock?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Wikipedia är det nio berättelser som utspelar sig i själva Castle Rock och 22 stycken refererar till orten :)

      Radera
  5. Inga jag har läst här men tack för alla tips :)

    SvaraRadera