söndag 8 september 2013

En smakebit på søndag: Det du inte såg

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den årliga utmaningen tre på tre kördes igång nu i september och smakebiten den här veckan kommer från den första av de tre böcker jag tänkt läsa, Det du inte såg av Patrik Sjöberg och Markus Lutteman. En otroligt sorglig historia om en av världens bästa höjdhoppare, hur han som liten kille ville bli bäst i världen och hur han utnyttjades sexuellt av sin tränare och styvfar, Viljo Nousiainen.

Jag har kommit lite längre i boken, men smakebiten är från sida 67, den "honom" och "han" som det syftas på är givetvis Viljo.
I efterhand ter det sig obegripligt att jag valde att flytta med honom när han lämnade morsan - och att jag dessutom valde att stanna kvar när jag kom till insikt om vad han höll på med - men det fanns nog många orsaker. Inte minst den beroendeställning jag befann mig i. Om jag ville nå toppen behövde jag Viljo. Det påståendet hade etsat sig fast som en obestridlig sanning i mitt huvud. Tack vare Viljo hade jag redan hoppat två meter (det gjorde jag i en tävling i Århus i Danmark i januari 1980), tack vare Viljo hade jag fått åka på träningsläger till Spanien och Italien. Omgivningen gjorde inget för att minska mitt beroende av honom. "Tänk vilken lyx att få träna med Viljo!" fick jag ofta höra. Han var extremt populär och folk stod på kö för att få träna med honom. Jag förstod dem. Som tränare var Viljo suverän.
     Och det där mörka då, det man fick på köpet? Jag minns inte hur jag tänkte då, men på något sätt måste jag väl ha tyckt att det var värt priset.

38 kommentarer:

  1. Jag funderar faktiskt på att läsa boken och jag tror att man kanske får en annan bild av Patrik Sjöberg. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju alltid gillat Patrik Sjöberg, så den här boken blir inte omvälvande på det sättet. Men jag hade ingen aning om hur han växte upp och jag har definitivt fått en annan syn på honom.

      Radera
  2. Det er alltid interessant å lese historien til ekte mennesker. Takk for tipset, den er ikke kommet på norsk, men kanskje den kommer :) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt människor som man har något slags relation till :)

      Radera
  3. Denne kunne jeg tenkt meg å lest, tusen takk for smakebit og boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, i alla fall än så länge.

      Radera
  4. Jag tyckte den här var väldigt bra, fast jag är ju lite för ung för att ha upplevt hans storhetstid och därför tyckte jag att det blev lite mycket höjdhopp ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var med under hela hans höjdhopparkarriär och han var alltid min favorit :)

      Radera
  5. Sterk lesning dette sikkert. Er alltid interessant å lese om andre menneskers liv synes jeg, spesielt når man etterpå ser de i ett helt nytt lys en tidligere. Takk for smakebiten! Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har alltid varit speciell för mig, men nu är han ännu mer speciell.

      Radera
  6. Så totalt ointresserad som jag är av sport så brukar jag inte läsa biografier av sportmänniskor men den här tror jag är stark och berörande. Fruktansvärt när människor utnyttjar sitt övertag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir helt vansinnig ibland när jag läser, att någon kan göra så mot ett barn.

      Radera
  7. Jag har ju problem med biografier men det här lät intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen inte heller glad i biografier, men det finns vissa människor som jag känner något speciellt för. Patrik Sjöberg är en av dem.

      Radera
  8. Säkert en bra bok. Lyssnade på några intervjuer med Patrik precis när boken kommit ut, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju alltid varit lite speciell.

      Radera
  9. Det er mye som kan gjemme seg i et menneskes liv. Dessverre også denne typen historier. Det er sterkt at han klarer å fortelle historien sin!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det bästa av allt är att han inte alls ger intryck av att vara ett offer. Han berättar liksom bara hur det var.

      Radera
  10. Tack för smakbiten, den här boken skulle jag också kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  11. Det var en bra smakebit! Jag har svårt för biografier, men denna verkar ju bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den definitivt läsvärd.

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Jag har tänkt att det här är en bok man kanske borde läsa, även om jag inte har någon koll på sportvärlden direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en del höjdhopp och friidrott, men det är inget jag stört mig på. Än.

      Radera
  13. Biografier är inte min favoritläsning, men gillar ju Patrik, så kanske en dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju därför jag läser den, jag gillar inte heller biografier, men Patrik Sjöberg har jag ju alltid gillat.

      Radera
  14. Fy så hemskt... Men tack för smakebit!

    SvaraRadera
  15. Jag är lite nyfiken på den här boken :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket höjdhopp blir det, men det är intressant.

      Radera
  16. Leser svært få biografier, men det hender i blandt. Takk for smakebit og ha en fin dag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte många biografier som slinker ner här heller :)

      Radera
  17. Godt at slike historier blir skrevet, og lest, selv om de ikke alltid kun er solskinnshistorier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt att sådant kommer fram, speciellt när det handlar om kända personer. Det kan liksom hända alla.

      Radera
  18. Interessant. Har lest et intervju tidligere der han snakka om sitt rusproblem, og når jeg leser din omtale av boken kan jeg forstå at han har hatt det tøft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är inte en helt genomsympatisk människa, Patrik Sjöberg, men det kan ju ha sin förklaring.

      Radera