tisdag 11 februari 2014

Primtalsutmaning

För många månader sedan dök den upp, primtalsutmaningen. Jag såg den först hos Sara på Bokhyllan i pepparkakshuset och jag blev alldeles exalterad. Vilken fantastiskt rolig utmaning! Den har tagit lite tid (jag har ju inte pillat med den i flera månader, men ändå) och nu är det äntligen dags.

Reglerna är följande:
Gå till din bokhylla, börja längst upp till vänster och räkna.
Stanna på varje primtal, ta ut boken och gå till sidan med primtalets nummer och notera meningen med samma nummer.

Låt oss då ta ett exempel. Vi tar fram boken som står på plats nummer tre och går till sidan nummer tre och skriver ned mening nummer tre. Ibland kan det hända att det inte finns det antal meningar som behövs på "rätt" sida, då går man helt enkelt över på nästa och fortsätter räkna.

Jag tar alla chanser att pilla på mina böcker, så... here goes :)

Bok 2: Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen
Den här gången stämde det, det skulle fungera och ingen skulle behöva bli fastspikad på nånting.

Bok 3: Douglas Adams - I stort sett menlös
Övervakningsprogrammet på den något högre nivån tog sig en funderare på detta och gillade det inte.

Bok 5: Richard Adams - Flickan i gungan
Det sägs - åtminstone säger Thomas Hughes det, och olika personer har sagt det ända sedan dess - att om man inte vill bli illa behandlad på en internatskola så måste man kunna hålla på sin rätt, men jag kan inte påstå att jag i någon högre grad fann det vara så.

Bok 7: Richard Adams - Flykten från Bekla
Jag var själv uppe i Rallur för tre år sen och gjorde uppköp från de urtanska boskapsuppfödarna.

Bok 11: Jussi Adler-Olsen - Flaskpost från P
Den hade fått henne att glömma tid och rum.

Bok 13: Cecelia Ahern - PS: Jag älskar dig!
Vinden blåste lätt och fick de silkeslena blombladen att kittla hennes fingerspetsar när hon trängde sig fram genom de långa, klargröna grässtråna.

Bok 17: Karin Alfredsson - Kvinnorna på 10:e våningen
Annars är den ensam.

Bok 19: Karin Alfredsson - Den sjätte gudinnan
- Ja, din svärmor kan också få följa med.

Bok 23: Steve Alten - Mayatestamentet
Mick lyfter blicken, och hon ser att han har ögon som är så intensivt svarta att det är omöjligt att bestämma var pupillerna börjar och irisen slutar.

Bok 29: Karin Alvtegen - Svek
Bara under året med Anna hade han varit fri.

Bok 31: Patrick Anderson - Mörka krafter
Det var hemskt nog att de båda levde i misär som de gjorde, utan att de dessutom behövde skaffa ett gallskrikande barn dit också.

12 kommentarer:

  1. Kul att se att du inte kom längre än A på författarnamn :-)
    Den är nördigt kul...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på om jag skulle fortsätta A ut, men det blev så jobbigt att räkna meningar :) Nördigt är kul!

      Radera
    2. Vilken kul och annorlunda utmaning. Men hoppar nog över. När det kommer till att räkna så tröttnar jag ganska fort ;))

      Radera
    3. Det var lite jobbigt att räkna 31 meningar... :)

      Radera
  2. Du har dina böcker sorterade i bokstavsordning va? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, naturligtvis. Finns det något annat sätt ;)

      Radera
  3. Bokstavsordning, snart är jag där igen oxå! Längtar!

    SvaraRadera
  4. Du har några fler bäcker än jag på "A" tror jag, vill minnas jag nog nådde lite längre i alfabetet!

    SvaraRadera
  5. Det här är verkligen en rolig, men lite klurig utmaning :) Skulle kanske göra den igen fast med en annan hylla.

    SvaraRadera