söndag 30 mars 2014

En smakebit på søndag: Doktor Sömn

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det söndag igen och solen strålar från en klarblå himmel, precis som igår. Snart är det april!

Boken jag läser just nu är Doktor Sömn av Stephen King och än så länge har den allt som en riktig King-bok ska ha. Detta är ju den så kallade uppföljaren till The Shining (Varsel) och Danny Torrance har blivit vuxen. Jag har kommit en liten bit längre än sida 216, men därifrån kommer smakebiten.
I det ögonblicket insåg hon vad hon borde gjort så snart hon såg den övergivna fabriken. Det fanns faktiskt bara en enda människa som hon kunde kontakta. Bara en som kunde hjälpa henne. Hon blundade igen, inte för att gömma sig för en skräcksyn utanför fönstret, utan för att tillkalla hjälp.
     (TONY, HÄMTA DIN PAPPA! SNÄLLA TONY, SNÄLLA!)
     Fortfarande blundande - men nu med värmen av tårar på ögonfransarna och kinderna - viskade hon: "Hjälp mig, Tony. Jag är rädd."

36 kommentarer:

  1. Jag har läst några King men inte denna. Bra påminnelse om att den också finns och att det är ännu en King jag vill läsa, så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag nästan kan rekommendera alla King :)

      Radera
  2. Jeg leste en del King bøker for mange år siden, men ikke lest noe av de nye

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, han är precis lika bra som förr :)

      Radera
  3. Det ska bli spännande att höra vad du tycker om den här :) Borde kanske försöka läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gillar den hittills :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Den här boken var recenserad i lokaltidningen idag, jag skummade bara recensionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att jag läst någon recension av den, jag vill ju inte veta för mycket :)

      Radera
  5. Fy så hemskt! :) Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  6. Ja denna är jag ju nyfiken på. :) Tack för den otäcka men spännande smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte hålla mig längre nu :)

      Radera
  7. Känns som att jag borde se till att prova på King igen :)

    SvaraRadera
  8. Har ikke lest noen bøker av King enda, men jeg har sett The Shining og da kunne det vært artig å lest oppfølgeren. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del referenser bakåt i tiden :)

      Radera
  9. Jag har inte läst en enda King, det börjar bli dags att testa. Jag har sett filmen The shining och en uppföljare på den kanske får bli min första King. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är, ännu, inte lika otäck som The Shining.

      Radera
  10. Takk for smakebiten og ha en fin søndag :)

    SvaraRadera
  11. Jeg har et par King bøker liggende, men enda har jeg ikke lest dem. Det må bli på en veldig varm, og fin, sommerdag. Jeg er så lettskremt ;) Tusen takk for smakebiten. Nyt solstrålene, og den flotte vårdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det lite för ljust och fint nu för den här sortens böcker, men det funkar :)

      Radera
  12. Denne har jeg lyst å lese. Leste mye King før.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också mycket King förr. Och nu :)

      Radera
  13. Längtar tills jag ska läsa denna! Ska bara läsa Varsel först... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara en fördel om man minns lite från den :)

      Radera
  14. Kanske jag skulle ta och läsa lite King igen?

    SvaraRadera
  15. Jeg har lest veldig mye King, men ikke denne. Det betyr at den må rett på leselisten :-) Hvis du er glad i King anbefaler jeg Det mørke tårn serien. Jeg har lest den 2 ganger, og det blir nok flere :-) Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan läst allt som King skrivit, som kommit på svenska, och förr eller senare kanske jag läser om böckerna också. Det mörka tornet-serien är briljant :)

      Radera
  16. Läste denna förra månaden och tyckte den var helt okej. Dock hade jag nog lite för höga förväntningar på den.

    SvaraRadera
  17. Har berre lese Pet Semetary av King. Det er lenge sidan og eg hugsar at den var veldig skummel. Takk for smakebit :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pet Semetary är en väldigt, väldigt otäck bok. Denna är inte alls lika hemsk :)

      Radera
  18. Hmm..jag kanske ska ta och läsa den boken. Har bara läst en av King och den föll mig inte i smaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit annat än skräck också, om man inte gillar just den genren.

      Radera