söndag 2 mars 2014

En smakebit på søndag: Främlingen i huset

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här veckan har jag äntligen börjat läsa Främlingen i huset av Sarah Waters. Jag har hört så mycket om den och den har stått i hyllan länge. Precis när jag började undra när allt det otäcka skulle börja, så gjorde det det.

Smakebiten kommer från sida 173, där man för första gången, på riktigt, börjar ana att det är hemskheter på gång i huset.
Men då inträffade det mest groteska av alltihop. Han stod fortfarande kvar och stirrade på sitt eget svettiga ansikte när han till sin fasa fick se rakspegeln skälva till. Han trodde inte sina ögon. Det var en gammal viktoriansk spegel som bestod av ett cirkelrunt fasat glas i en svängbar mässingsram. Jag hade själv sett den och visste att den var tung - inte något som skulle skallra till om man klampade i golvet eller något liknande. Rod stod hela stilla i rummet och såg hur rakspegeln än en gång skälvde till, och sedan gungade den till lite häftigare och började sakta röra sig fram över tvättstället mot honom.

42 kommentarer:

  1. Hm, jag blir nästan lite fnissig jag av det där ;-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar :) Jag får känslan av gammalmodig när jag läser, nu utspelar den ju sig visserligen i slutet av 40-talet, men språket känns som gammalt också.

      Radera
  2. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  3. Takk for smakebiten...Hver gang jeg ser ordet "Främling" tenker jeg Carola, så kanskje jeg burde lese denne for å få utvidet referanserammer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något säger mig att den här främlingen inte alls är lika trevlig som Carolas :)

      Radera
  4. Den har jag läst och gillade jättemycket. Speciellt upplösningen, som var annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, nu blev jag jättenyfiken :) Får nog ta och läsa en stund så jag kommer till slutet snart.

      Radera
  5. Det hørtes ut som en bok jeg ville elsket. Jeg skriver den ned med en gang :-) Ha en riktig så fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många har läst och gillat, än så länge tycker jag den är riktigt bra :)

      Radera
  6. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Åh den här gillade jag väldigt mycket! :) Hoppas på att författaren snart kommer med en ny bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig lite tveksam efter 200 sidor, men nu har det tagit ordentlig fart :)

      Radera
  8. Jeg har "The little stranger" i hyllen min, så hvis dette er samme boken, har jeg lest den :) Husker Sarah Waters som en spesiell forfatter. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är The little stranger :) Nu har det börjat hända så mycket att det är svårt att lägga ifrån sig boken.

      Radera
  9. Den var den første boken jeg leste i år! Veldig spennende :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att det som händer i huset just nu är otroligt spännande och egentligen vill jag bara fortsätta läsa :)

      Radera
  10. Svar
    1. Den var lite trög i starten, när det gäller spänningsfaktorn, men det tog sig :)

      Radera
  11. Svar
    1. Just nu är det väldigt spännande :)

      Radera
  12. Spännande smakbit! Ska bli kul att läsa din recension av boken sen. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan säga så mycket att den har gått från medioker till nagelbitande :)

      Radera
  13. Som jag minns den här boken så gillade jag miljön mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, det förvånar mig inte ett dugg :)

      Radera
  14. Svar
    1. Om jag hade hunnit längre i morse så kunde det ha blivit mycket värre :)

      Radera
  15. Virket som en kul smakebit.:)

    SvaraRadera
  16. Svar
    1. Ja, och ett tag blev det mycket värre :)

      Radera
  17. Huu, inte en bok för mig, jag blir skrämd bara av den här smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nej då är nog inte denna för dig, det blir mycket värre :)

      Radera
  18. Det låter som att det är på väg att bli riktigt läskigt. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  19. Jag blir lite sugen på att läsa om den här :) Men otäck vet jag inte om jag någonsin tyckte att den var. Då var Affinity (Livstråden) betydligt mer obehaglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, riktigt otäck var den inte, men lite läskig tyckte jag allt att den var ett tag när det började hända ganska mycket underligt. Mer spännande än otäck egentligen.

      Radera
  20. Sarah Waters har jeg ikke lest noe av, men denne virker spennende! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var både väldigt spännande och lite långsam, men väldigt bra :)

      Radera