fredag 29 augusti 2014

Bokbloggsjerka 29 augusti – 1 september

Efter en lång och otroligt varm sommar utan Annikas bokbloggsjerka så är det tydligen höst nu. För nu är det dags igen. Yey!

Veckan uppgift är: Vad har du läst för spännande böcker i sommar?

Någon fullpoängare blev det dessvärre inte i sommar, men tre böcker som nästan nådde ända fram läste jag i alla fall. De tre var Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman, Gården av Tom Rob Smith och Morgonen hon försvann av Linwood Barclay. Spänning från första till sista sidan.

Annika går ut hårt och lottar också ut en bokask till tre lyckliga vinnare. Om jag skulle vinna så gillar jag den här mest.

46 kommentarer:

  1. Linwood Barclay är en stor favorit för mig. Har läst alla böcker på svenska och hoppas på att det översätts flera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två olästa kvar i hyllan :)

      Radera
  2. Svar
    1. Gården hade du nog gillat, tror jag.

      Radera
  3. Zack och Gården finns på min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du i alla fall två bra böcker framför dig :)

      Radera
  4. Bara obekanta för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte ofta våra böcker överlappar, men ibland händer det :)

      Radera
  5. Jag läste också Zack och den finns på min "sommarlista"

    SvaraRadera
  6. Är lite nyfiken på alla tre, som står på läslistan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ha något spännande till hösten kanske :)

      Radera
  7. Gården är jag jättenyfiken på :)

    SvaraRadera
  8. Funderar fortfarande på om Zack är något för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är Kallentoft som avskräcker dig så är den inte det minsta lik böckerna om Malin Fors :)

      Radera
  9. Har inte läst någon av böckerna du nämner. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  10. Gården ska jag köpa på bokmässan, signerad hoppas jag. De andra har jag men olästa.

    SvaraRadera
  11. Gården skulle jag nog kunna tänka mig. Kanske blir det ett ex för mig på Bokmässan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gården är inte den "vanliga" spänningsromanen, bara att allt händer i kronologisk ordning är ju ovanligt :)

      Radera
  12. Har inte läst något :) Zack har jag tittat lite på. Kanske någon gång i framtiden...

    SvaraRadera
  13. Gården tänker jag läsa så småningom, älskade hans Barn 44. Kallentoft fick ett försök (Midvinterblot har jag för mig den hette), men hade så väldigt svårt för den att det antagligen inte blir några fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zack har inte så många likheter med böckerna om Malin Fors, han är ju inte ensam författare till denna.

      Radera
  14. Jag har inte läst så mycket spännande i sommar, jag får nog svårt att svara på den här jerkan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det behöver vara spännande spännande, det kan nog vara spännande intressant också :)

      Radera
  15. Så synd att du inte hittade några fullpoängare i sommar! Hoppas hösten blir bättre då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också, har läst ovanligt många mindre bra böcker nu i augusti så jag hoppas det vänder.

      Radera
  16. Svar
    1. Zack var väldigt spännande, grym och grotesk. Den biten passar mig väldigt bra :)

      Radera
  17. Kollade lite i din recension av Zack. Tråkigt när författare går i den fällan. Visst kan man vilja få fram ett budskap eller förmedla en åsikt, men när allt blir så där övertydligt och tillrättalagt blir det tillslut så tråkigt, att inte ens dom som håller med en orkar läsa det längre.

    Vad man måste akta sig för när man skriver är att börja tycka alltför illa eller bra om dom man skriver om. Jag har själv gått i den fällan och skapat platta stereotyper som hjälpt mina egna fördomar skina igenom texten.
    Tycker man kan jämföra med en splatterfilm, visst är han som springer runt med avhugget huvud och blodet sprutande som en fontän ur halsen otäck några sekunder, men sen blir han oftast tråkig.
    Alla människor har nyanser och det är dom knapparna man måste rycka på för att ge läsaren en aha-upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr verkligen när någon i stort sett berättar för mig vad jag ska tycka, jag är fullt kapabel att analysera och dra slutsatser själv. Och det är precis som du skriver, när det blir för mycket splatter i en film så slutar jag vara rädd och tycker bara det är fånigt. Just nyanser är viktigt när det handlar om påhittade karaktärer.

      Radera
  18. Både Zack och Gården står på min Vill läsa lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt olika varandra, men båda är väldigt spännande.

      Radera
  19. Har inte läst någon av böckerna, men är sugen på allihop! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker att läsa...

      Radera
  20. Barclay är en favorit, han levererar enligt förväntningar varenda gång tycker jag. Pålitlig författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är nog bra om man inte läser dem för tätt inpå varandra. De tre jag läst har varit ganska lika.

      Radera
  21. Gården är jag väldigt sugen på jag också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att alla ska läsa Gården :)

      Radera
  22. Verkar som alla läst (och gillat) Zack den här sommaren! Jag får väl ta tag i den i höst istället :P

    SvaraRadera