söndag 31 augusti 2014

En smakebit på søndag: Död i Garnethill

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Idag har det emellertid hänt något så ovanligt att vi har bytt värd, eftersom Mari har fått Internetproblem. I stället har Astrid Terese på bloggen Betraktninger axlat värdskapet. Det är ju tur att sådant här går att lösa.

Denise Mina är en författare som jag inte alls gillat när jag läst böcker om Paddy Meehan och Alex Morrow. Tyvärr har jag för vana att köpa på mig många böcker av en författare innan jag vet om jag gillar, bara för att jag så gärna vill tycka om och då blir det lite jobbigt när det inte alls passar mig. Nu ska Denise Mina få en sista chans med sin Garnethill-trilogi, det sista jag har hemma oläst av henne och jag har precis börjat läsa första delen, Död i Garnethill.

Direkt när jag läste det här stycket visste jag att jag måste ta det som smakebit. Det är fullständigt groteskt och kom helt oväntat, så till och med jag reagerade. Så här börjar kapitel två på sida 18.
Douglas satt fastbunden med flera varv rep i den blå köksstolen. Halsen var avskuren rakt över ända in till ryggkotorna och huvudet hängde åt sidan. Blodet hade skvätt och sprutat över hela mattan och höll nu på att torka. En lång röd stråle sträckte sig dryga metern snett bort från stolen, täckte armstödet på soffan och nådde nästan fram till golvlisten på bortre väggen.

38 kommentarer:

  1. Exakt den boken har jag också även den oläst men nu kommer den inläst på Storytel så då ska jag testa.Jag köper också massa böcker av författare jag inte läst. Patrica Cornwell är ett exempel..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar jag kunde sluta med det där bokköpandet av olästa författare :)

      Radera
  2. Jag blir sämre och sämre på att ge författare flera chanser, kanske är dumt, men finns så många man vill läsa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står boken i bokhyllan så läser jag den :)

      Radera
  3. Jag gillar Denise Minas böcker, men smaken är ju olika (som tur är). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt svårt för henne, verkar det :)

      Radera
  4. Vilken ruskig smakbit! Tror nog inte det här är några böcker för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där meningarna är det enda otäcka, i alla fall hittills :)

      Radera
  5. Vilken otäck smakbit! Har lite svårt för sånt och brukar skumma de mest blodiga detaljer i böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite överrumplad av detta, det kom så oväntat. Vände sida och där var det :)

      Radera
  6. Har ikke lest noen av bøkene til forfatteren men noterer meg navnet. Tusen takk for smakebit og boktips!

    SvaraRadera
  7. Urk. Nu ska jag inte skrämma dig, men det första jag läste av Denise Mina var en av böckerna i den här serien och den läste jag aldrig ut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... jag vet inte vad jag ska säga om denna, men jag tror inte Denise Mina blir en favorit :)

      Radera
  8. Dette var jammen en blodig smakebit :) Håper du blir fornøyd med denne boken til slutt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett om jag gillar den eller ej så kommer jag att bli nöjd när den är utläst :)

      Radera
  9. Läskigt :) Den här kommer visst i nyutgåva från Modernista i dagarna så det var ju ett bra tillfälle att tipsa om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Nu när du säger det så har jag något svagt minne av det.

      Radera
  10. Jag har två av delarna i den trilogin väntandes i bokhyllan - jag gör ju ofta precis som du, köper flera böcker av samma författare trots att jag inte vet om jag kommer att gilla hen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ju erkänna att det där med att köpa många böcker av en författare jag inte läst inte brukar sluta speciellt bra :)

      Radera
  11. Jeg har lest Garnethill-trilogien og likte den kjempegodt. Bøkene er så fulle av levd liv og kamp for et bedre liv at en bare må bli revet med. Selvfølgelig er det død og mord også, men hovedpersonen Maureen O’Donnel gjør disse bøkene meget spesielle :-D Håper du også liker dem like godt og ha en flott søndag!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt annorlunda mot de andra böckerna jag läst och det är på ett bra sätt, men jag är inte riktigt övertygad än :)

      Radera
  12. Helt ukjente bøker for meg. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  13. Ikke lest noe av forfatteren. Takk for smakebiten og ha en fin søndag

    SvaraRadera
  14. Det var ju en smaklig smakbit.. fast LÄSA det kan jag, men jag skulle blunda om jag såg det på TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en väldigt tydlig bild i huvudet när jag läste, men en films version av det skulle jag nog inte vilja se.

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Jag har läst trilogin och gillade den mycket. Hoppas att du också kommer att gilla den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge verkar det i alla fall bättre än de andra böckerna :)

      Radera
  16. Jeg liker ekle krimbøker, men - jeg er sær - reagerte ikke på at smakebiten var ekkel, jeg synes bare den var kjedelig skrevet :)

    Tror ikke det fins en kur mot å kjøpe forfattere en ikke vet om en liker. Tegn på at du er en nysgjerrig og leken leser det :)
    Håper at du liker denne boka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hade det inte kommit så oväntat så hade inte jag heller brytt mig.

      Radera
  17. Jag älskar Denise Mina, så jag hoppas Garnethilltrilogin ska falla dig i smaken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte Denise Mina någonsin kommer att bli en favorit, men denna är väl ganska OK än så länge.

      Radera
  18. Har inte läst något av denna författare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt mig så har du inte missat så mycket ;)

      Radera