söndag 10 augusti 2014

En smakebit på søndag: Eldvittnet

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter ett sommaruppehåll så kom smakebiten äntligen tillbaka förra veckan, men då missade jag den tyvärr. Nu var jag beredd, men då har Mari inte lagt ut någon. I alla fall inte än. Hon har nämligen varit på bröllop i natt så hennes inlägg kommer lite senare.

Boken jag läser nu är Eldvittnet av Lars Kepler, som är tredje boken om superpolisen Joona Linna.

När min smakebit, från sida 186, börjar så letar polisen efter en flicka som stulit en bil med en liten pojke i. Joona Linna har mirakulöst kommit fram till att de kört ner i älven. Han går helt sonika ner i den strida strömmen och hittar bilen.
     Men var är kropparna?
     Han måste försöka hitta barnen.
     Fem meter ut upptäcker han något glittrande intill botten, ett par glasögon som rullar allt längre bort från bilen, mot djupare och mera strömt vatten. Han borde återvända till ytan, men tänker att han kanske orkar en liten stund till. Det blixtrar för ögonen när han simmar fram, sträcker ut handen och fångar glasögonen precis när en virvel lyfter dem från botten. Han vänder, sparkar ifrån, simmar uppåt. Det flimrar för hans blick. Han har inte tid att se sig för, han måste andas för att inte bli medvetslös. Han bryter ytan, drar in luft i lungorna och hinner precis se stocken innan den slår mot hans axel. Det gör så ont att han vrålar. Armens ledkula slits ut från axeln grop av den kraftiga stöten. Joona hamnar under vattnet igen. Det ringer i öronen som till en gudstjänst. Där framme flammar solen genom brutna reflexer.

36 kommentarer:

  1. Har et par bøker av Kepler liggende, men har ikke lest dem enda. Det blir kanskje høstbøker?. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill ha spänning med högt tempo så passar de bra :)

      Radera
  2. Den här följde med min läsplatta, men jag är osäker på huruvida jag någonsin kommer att läsa den. Kanske ger jag den en chans någon gång.

    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte... tror knappt du skulle gilla, men de kan ju fungera som "så här ska du inte skriva" :)

      Radera
  3. Ska bli intressant att se om du gillar den här bättre än Paganinikontraktet då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar bättre, men helt ärligt tror jag inte att Kepler passar mig :)

      Radera
  4. Den här har jag läst, men var inte överförtjust. Var väl redan lite negativt inställd efter Hypnotisören, så den lästes inte förutsättningslöst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker retar nästan gallfeber på mig, men det är trots allt ganska spännande :)

      Radera
  5. Jeg har ikke fått begynt på Kepler helt enda, jeg tror jeg mangler en bok eller to men jeg kan jo sjekke ut om jeg har første boken for da går det jo an å begynne. Tusen takk for smakebit og påminnelse om Kepler. Ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna också ha hela serien hemma innan jag börjar läsa :)

      Radera
  6. De har lite varierande kvalité böckerna, snart kommer nummer 5 i serien.
    Jo jag ska läsa den men ettan är fortfarande bäst,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur länge jag fortsätter läsa serien, tror jag har kommit fram till att jag inte alls gillar Joona Linna.

      Radera
  7. En riktig bladbländare. Men de har lite mysko berättarstil, de där Keplers. Jag gillar, men förstår samtidigt de som inte gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer lite för ofta att jag sitter och blir irriterad över att jag blir idiotförklarad med ganska täta mellanrum :)

      Radera
  8. Takk for påminnelsen. Kepler står på leselisten min, men ikke lest noe enda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar när du väl läser.

      Radera
  9. Jeg har lest alle diss tre bøkene, men jeg er ikke hel sikker på hvor godt jeg liker dem. På den ene siden er de godt skrevne, men på den andre siden så er der noe der jeg ikke liker :-) Men jeg leser nok videre om det kommer en ny.
    Ønsker deg en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har samma problem som du :)

      Radera
  10. Dessa böcker tycker jag är jättebra! Ser fram mot del 5 som kommer nu i höst!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Jag var inte så förtjust i Paganinikontraktet men hört att den här ska vara bättre? Blir intressant att höra vad du tyckte om den sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det känns som att den är bättre, men jag är inte riktigt övertygad.

      Radera
  12. Jag tror att jag kommer hoppa över den här serien. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns betydligt bättre böcker att läsa :)

      Radera
  13. Det var ett tag sen jag läste den här... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Den elaka killen i den här boken är grymt obehaglig... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den elaka killen... nu blir jag ju väldigt nyfiken, här finns inte speciellt många killar överhuvudtaget.

      Radera
  15. Tack för smakebiten, även om jag förstår att detta inte är en bok för mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog faktiskt inte rekommendera den :)

      Radera
  16. Kepler har jag inte läst. Men tack för spännande smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite tudelad till de här böckerna, det är något som skaver väldigt när jag läser.

      Radera
  17. Jag har den boken i hyllan och förstår inte varför jag inte har läst den än! Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera
  18. Denne boken har jeg ikke lest, men har hørt både-og meninger om den og har ikke prioritert å lese den. Takk for smakebiten, den virker jo spennende :)

    SvaraRadera