söndag 24 augusti 2014

En smakebit på søndag: Svart fjäril

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag ska jag börja läsa en ny bok, eller ja, den är inte ny i betydelsen utgiven nu. Faktum är att den är ganska gammal, den kom 2005, men jag ska börja läsa den i dag; Svart fjäril av Anna Jansson, som är sjätte delen i serien om Maria Wern.

Min smakebit kommer alltså från bokens inledning. En inledning som, nu när jag läser den, får mig att tänka att detta måste vara en av de sämsta inledningar jag sett på en deckare. Å andra sidan blev jag överlycklig över andra meningen, jag är så svag för allitteration. Det är som musik i mina öron.
Sensommaren låg som en vemodig skugga över barndomens fiskeläge. Vassruggarnas vaksamma spröt fångade viskningar från havet och från strandängens vissnande gräs. De uråldriga stenarna i muren runt den lilla stenkyrkan mumlade lågmält, samtalade om tiden före människorna. Tiden då världsalltet var ett sammanhållet element. Före den stora splittringen, explosionen då all kunskap och visdom ströddes för vindarna. Så kom eldens tid då stenarna föddes ur ett varmt sköte och formades till eviga fornminnen medan himlarna brann.

40 kommentarer:

  1. Når du leser sjette delen av en serie, så må den jo ha vært veldig bra. Takk for smakebiten! Neste søndag har jeg en smakebit fra en svensk bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man skulle kunna tro att det är så, men det stämmer inte alltid när det gäller mig :)

      Radera
  2. Hm, jag har fortfarande inte lyckats läsa något av Anna Jansson. Lite skumt faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte gärna rekommendera henna...

      Radera
  3. Jag har så svårt för Anna Jansson av någon underlig anledning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Har ikke lest noen av disse bøkene men om du er i gang med sjette bok i serien så går jeg utfra at den er bra. Mener det går en serie på tv om Maria Wern om jeg ikke tar feil. Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, man ska kanske inte förutsätta att det är bra, trots att jag läser sjätte delen :)

      Radera
  5. Flott smakebit, dog kanskje litt spesiell til å være innledning til en krim :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte direkt så att jag tänker deckare när jag läser inledningen.

      Radera
  6. Ikke lest disse bøkene. Takk for smakebiten. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Har läst ett par böcker av Anna Jansson men inte denna ! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju lite mani på att läsa serier i ordning så... :)

      Radera
  8. Jag gillar ju Anna Jansson, fast alla böcker har inte varit lika bra. På vilket sätt tycker du det är den sämsta inledningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns absolut ingenting där, bland mumlande stenar, som fångar mitt intresse. En deckare måste börja mer pang på rödbetan :)

      Radera
  9. Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi
    Spännande böcker och serie på tv dessa =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir bara förvirrad av serien nu när jag läst några böcker. På TV är de ju på Gotland hela tiden :)

      Radera
  10. Inledningen gjorde mig lite sugen på att läsa boken ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jeg har ikke lest noen av bøkene om Maria Wern, men jeg har sett litt på TV. Det virker som en fin serie. Det var også en veldig fin innledning :-) Ønsker deg en flott dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På en annan sorts bok än en deckare så kunde jag kanske ha gillat inledningen, men inte nu :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Jag har sett en del av serien om Maria Wern på teve men jag har inte läst någon av böckerna. Men det borde jag kanske.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt förvirrande att börja läsa böckerna om man sett TV-serien. Det är väldigt mycket som är ändrat, miljön till exempel :)

      Radera
  13. Har ikke lest disse, men ser at det går serie på norsk Tv om henne..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den går här också, varje sommar tror jag :)

      Radera
  14. Jag har sett TV-serien, men inte läst böckerna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att du kan nöja dig med TV-serien :)

      Radera
  15. Den här har jag läst och tyckte den var spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande? Jag har kommit ungefär en tredjedel in nu och det har egentligen inte hänt något än :)

      Radera
  16. Jag har fastnat på bok fyra i serien. Ska bli intressant att läsa vad du tycker om den här boken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ta mig fram till tiondel delen, det är på grund av den som jag läser de andra nio. Råkade ju köpa den först :)

      Radera
  17. Har läst den här, men inte lade jag märke till allitterationen. Men kan hålla med om att den är snygg nu när du påpekar det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir alldeles lycklig i hela kroppen när någon får ihop en snygg allitteration. Det är så läckert :)

      Radera
  18. Jag har läst någon enstaka bok om Maria Wern. Mest för att dom utspelar sig på Gotland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du nog inte läsa de tidiga böckerna i alla fall. Det är bara en av dessa sex som utspelat sig på Gotland.

      Radera
  19. Har inte läst något av Anna Jansson. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  20. Jag läste just ut denna i lördags, en av mina favoriter hittills tror jag, men med alldeles för lite Maria Wern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har fortfarande inte dykt upp, en tredjedel in i boken...

      Radera