fredag 22 augusti 2014

Jag ska på Bokmässan!

När sambon kom hem från jobbet igår så tittade han lite klurigt på mig och så sa han: "Ska vi inte ta och åka på Bokmässan i år?"

Behöver jag säga att jag svarade jo? Hotell bokades, så det viktigaste är klart i alla fall. Eftersom jag inte varit på Bokmässan sedan 1985 (det kan ha varit någon gång mer, kommer inte ihåg) så har jag ingen aning om hur det funkar nu. Jag vill ha massor av tips!

Har försökt hitta inlägg om tips, men det var inte helt lätt. Behöver man visitkort? Jag är inte direkt den "säljande" typen så vad ska man ha dem till och vad ska det i så fall stå på dem? Det som rör bloggen behöver ju vara där förstås, men något mer? En sådan där knapp som jag sett att många skaffat, behöver man en sådan? Monterkarta har jag förstått är viktigt, var hittar man den? Att förboka entrébiljett verkar vara det smartaste, eller? Vad mer?

Och så vill jag ju gärna träffa några andra, trevliga bokbloggare. Ska du dit?

32 kommentarer:

  1. Åååh vad härligt. Grattis! Nu blir jag lite avis får jag erkänna ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att detta är för mig, ibland har jag väldigt svårt för folksamlingar, men jag måste ju prova för att veta :)

      Radera
  2. Några snabba tips:
    -Visitkort och en sådan där knapp är helt frivilligt. Det beror på hur mycket du vill sälja in din blogg. Jag delade ut några stycken förra året men det var bara något enstaka förlag som delade ut recensionsex på mässan om det är det man är intresserad av. De flesta ville att man skulle gå via de vanliga kanalerna. Men ibland finns det tävlingar där det är bra att ha visitkort för de går ut på att man lägger kortet i en skål eller dylikt och sedan dras en vinnare.
    -Monterkarta bör du kunna hitta på bokmässans hemsida. Där finns även möjlighet att förhandsköpa/-boka biljetter och mycket annan bra info.
    -Ha på dig bekväma skor. Du kommer att gå sjukt mycket.
    -Ha en bra väska att packa alla inköp i. Ryggsäck rekommenderas alternativt en dramat. Jag vet inte om någon har provat det men man kanske kan ha en "resväska" eller liknande stående i garderoben (som kostar pengar) och gå dit och tömma av inköpen med jämna mellanrum.
    -Ska du gå på seminarier är det bra att titta igenom seminarieprogrammet i lugn och ro hemma. Det finns på bokmässans hemsida. Om man gör sig en användare där kan man klicka i vilka man är intresserad av så läggs de i ett schema och så kan man skriva ut det. Det är jättesmidigt. Detsamma gäller för monterprogrampunkter.
    -Bara så att du vet så är bokpriserna oftast inte så jättemycket bättre än nätbokhandlarnas pris. Men det brukar finnas möjlighet att få böcker signerade om författaren kommer till mässan. Man kan även ta med böcker man redan äger för signering om man vill men då måste man ju konka med dem. En del av förlagen (jag vet inte om alla kör med det) rear ut böckerna de har med sig på söndagseftermiddagen eftersom de vill bli av med så mycket som möjligt för att ha så lite som möjligt att packa ner sen. Oftast handlar det då om ta tre betala för två eller något liknande. Jag upptäckte detta av en slump förra året nämligen.

    Detta är väl de övergripande tipsen jag kan komma på på rak arm och som besvarar en del av dina frågor. Min rekommendation om möjlighet finns är att gå någon av vardagarna innan allmänheten släpps in för det är mycket lugnare inne på mässan då. På helgen brukar det vara sjukt mycket folk så ibland kan man inte göra annat än att följa strömmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska ha många tack för ditt utförliga svar, många bra tips. Tyvärr blir det nog bara lördagen jag kan gå, men vi får se.

      Radera
  3. Åh vad skoj, jag ska också dit. Lördag-Söndag ska jag vara där.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag önskar jag kunde gå på söndagen också, kanske...

      Radera
  4. Har varit på bokmässan de senaste två åren men i år tro jag inte det blir något för mig tyvärr. Dels har jag inte råd och har svårt att få ledigt! Hoppas du kommer få kul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar en del ja, speciellt seminarierna. Jag har ingen egentlig semester att ta ut så det är därför jag måste lida där på lördagen. Jag hoppas jag klarar av alla människor...

      Radera
  5. Åh vad kul! :) Du får njuta lite åt mig också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka vara inställd på trängsel och värme, så jag är i rätt "mode". Då ska jag nog kunna njuta :)

      Radera
  6. På lördagen anordnas bloggträff på mässan av bloggambassadörerna vilket rekommenderas. Var på en träff förra året och det var jättetrevligt! Läs mer på Feministbibliotekets blogg.
    Annars kan jag bara hålla med i bra skor och ryggsäck - ett måste om ryggen ska överleva. Karta finns på plats, seminarier på webben o i app. Appen är grym då man kan planera sitt eget program med montrar och så:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Appen ja, den ska jag ladda ner. Telefonen har man ju med sig :)

      Radera
  7. Jag blir avundsjuk! Du får ha kul för min del också.

    SvaraRadera
  8. Åh vad roligt! Och extra roligt att det var sambons förslag :) Jag lär inte komma iväg på Bokmässan (i år heller), men nästa år kanske ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Han vet ju att jag velat dit i flera år, men vi brukar alltid ha en del annat runt den helgen. I år funkar det dock och då var han på hugget :) Får se om jag vill dit fler gånger sedan, man vet aldrig :)

      Radera
  9. Vad roligt! Hoppas du får en trevlig helg :)

    SvaraRadera
  10. Vilken bra sambo du har :-). Jag skulle gärna gå något år men än har det inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här gången överträffade han sig själv, kan man säga. Det var väldigt oväntat :) Det ska bli kul att se hur det har utvecklats på 30 år. Någon gång bör man kanske besöka Bokmässan :)

      Radera
  11. Jag ska också dit! Har längtat några månader nu... :) Blir lördag-söndag för min del. Ett tips är att ha med sig en banan eller något annat lättuggat om man får lite blodsockerfall. Ibland kan köerna till matställena vara ganska långa. Jag tänkte gå på träffen som anordnas på lördagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har anmält mig till minglet på lördagen så vi kanske ses där :) Banan eller liknande var en bra idé, jag kan bli ganska grinig när blodsockret blir lågt :)

      Radera
  12. Vad kul :) Jag hade planerat att besöka mässan för första gången i år men pga lite privata omständigheter får jag avboka och ta det nästa år istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer alltid en ny Bokmässa, de är lite som spårvagnar/bussar :)

      Radera
  13. Japp det blir bokmässebesök för mig i år! Men har inte bestämt vilken dag och sånt än med mitt resesällskap. Åker dock inte dit i egenskap av bloggare, är lite blyg och hemlig av mig (tyvärr!), men en vacker dag så kanske.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vågar jag inte träffa de andra, men jag vill ju :)

      Radera
  14. Vad kul! Hoppas du får en trevlig och inspirerande bokhelg :) Själv kommer jag inte åka, men jag ser fram emot att läsa er andras rapporter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att se vad jag tycker om det hela nu, trettio år senare :)

      Radera