onsdag 20 augusti 2014

"Morgonen hon försvann" av Linwood Barclay

Genre: Thriller
Antal sidor: 394
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Fear the worst
Översättare: Elisabet Fredholm
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2012
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 juli 2014






Första meningen: På morgonen den dag jag miste min dotter bad hon mig att laga äggröra till henne.

Baksidetext
Tim Blakes liv är ingen framgångssaga, liksom många andra har han ett par större misslyckanden bakom sig. Men det är inget dåligt liv, och en stor anledning till det är tonårsdottern Sydney. En eftermiddag kommer Sydney inte hem.

När Tim åker till hotellet där hon sommarjobbar visar det sig att ingen på hotellet hört talas om Sydney. Inte ens hennes närmaste vänner vet var Sydney hållit hus den här sommaren. Tims liv förvandlas långsamt till mardröm och han blir alltmer desperat i sitt sökande. Dagarna går utan några livstecken från Sydney. Så hittas hennes övergivna bil. Där finns spår av blod. Det börjar stå klart för Tim att han inte är ensam i sin jakt efter dottern. Vad är det värsta som skulle kunna hända ditt barn?

Min kommentar
Två böcker har jag läst av Barclay (Utan ett ord och Alltför nära) tidigare och jag har egentligen aldrig blivit besviken. Alla har varit väldigt spännande och det är på sin plats att utfärda en varning för sträckläsning.

Även den här boken är oerhört spännande och jag dras med ända från början. Det är ett högt tempo och det händer något hela tiden. Ibland tror man sig ha listat ut precis vad det handlar om, men man har alltid fel. Här är så många oväntade händelser så jag nästan blir yr. På ett bra sätt alltså. Det är svårt att lägga ifrån sig boken för det kommer aldrig något bra tillfälle att göra paus. Jag vill hela tiden veta mer och jag blir vansinnigt nyfiken på vad Sydney kan vara inblandad i.

Det blir väldigt mycket Tim Blake i den här boken. Och han är inte speciellt trevlig eller sympatisk, jag hade inte klarat av att umgås med en sådan person någon längre stund. Först kväver han nästan sin dotter med sitt kontrollbehov och misstroende, sedan blir han otroligt godtrogen och naiv när han tror på allt andra säger till honom. Tim ska dessutom vara en alldeles normal och vanlig man, men ibland får han superkrafter och det känns inte speciellt trovärdigt när en ordinär pappa plötsligt klarar sig bra i eldstrider och allt annat som händer. Lite av det kan naturligtvis förklaras av omständigheterna, hans dotter är ju trots allt försvunnen, men ändå.

Dottern är inte heller speciellt trovärdig, nu är hon inte med speciellt mycket eftersom hon är försvunnen, men hennes agerande är för mig fullkomligt obegripligt.

Boken är inte bara spännande utan faktiskt lite rolig mitt i allt elände också. Linwood Barclay verkar vara en mycket observant man, hans beskrivningar av olika människor och företeelser, speciellt bilförsäljare och allt som hör till det yrket, är träffsäkra och humoristiska.

Det jag eventuellt kan ha att klaga på är att Barclay verkar ha en förkärlek för historier som handlar om barn eller föräldrar som plötsligt försvinner utan att meddela sig och utan spår. Det känns lite likadant alltihop. Vi får väl se om det fortsätter så för jag har ytterligare två av hans böcker i hyllan redan.

Boktipsets estimerade betyg var 3,9. På Goodreads hade den 3,85 i genomsnitt. Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Morgonen hon försvann: Annika, PocketBlogg och I min hylla från A till Ö.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

8 kommentarer:

  1. Den här har jag läst och gillade :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en bok av Barclay som var helt ok, blir lite nyfiken på denna. :)

    SvaraRadera
  3. Jag måste läsa fler av Barclay!! Men så mycket böcker så lite tid!! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt det där att prioritera böcker, vissa bara försvinner i bakgrunden.

      Radera
  4. Det var längesedan jag läste något av Barclay, börjar bli sugen igen..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en bra idé att låta det gå ett tag mellan böckerna, de är ganska lika.

      Radera