tisdag 19 augusti 2014

Topp Tio böcker alla säger att jag måste läsa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books People Have Been Telling You That You MUST Read (whether because they think it's a "you" book or it's just been generally recommended so often).

Ja, det är ju långt fler än tio stycken i alla fall. Jag skulle gissa att det gäller ungefär hälften av alla olästa böcker i hyllan. Så här är ett urval...

1. Förr eller senare exploderar jag av John Green.
2. Divergent av Veronica Roth.
3. Fågelbarn av Christin Ljungqvist.
4. Främlingen av Diana Gabaldon.
5. Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell.
6. Mörkt motiv av Louis Penny.
7. Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman.
8. Cinder av Marissa Meyer.
9. Polis av Jo Nesbø.
10. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

18 kommentarer:

  1. Vindens skugga tycker jag du ska läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderingar på att ta med den på min boktolva nästa år, då blir den ju i alla fall läst.

      Radera
  2. Åtta av dessa tio har jag läst, och de som jag inte har läst är Louis Penny och Jo Nesbø. Men de övriga åtta, de rekommenderar jag verkligen ;)

    SvaraRadera
  3. De två första har jag läst och kan rekommendera. Bland de andra känner jag igen flera jag också känner att jag borde läsa.

    SvaraRadera
  4. Några som jag är nyfiken på och några som jag läst. Vindens skugga rekommenderar jag varmt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ju egentligen spara Vindens skugga till en resa till Barcelona, men det verkar inte bli så.

      Radera
  5. Nummer 1, 3, 4, 7 och 10 håller jag helt med om att du måste läsa! :) De andra har inte jag heller läst, än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visst bra böcker det där :)

      Radera
  6. Jag har ju läst 1, 2 och 4-9 så jag kan hålla med om det mesta :-) Skulle jag prioritera så är det nog... nä - jag kan inte det. 5, 7, 8 och 9 är alla riktigt bra:-)

    SvaraRadera
  7. Jag har läst sex av dina, och fyra tyckte jag riktigt mycket om (1, 2, 5, och 6).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ni kan ju inte tycka olika, då kan jag omöjligt fatta beslut :)

      Radera
  8. Många många böcker där som jag säger att du MÅSTE läsa :)

    SvaraRadera