tisdag 12 augusti 2014

Topp Tio böcker jag inte är säker på att jag vill läsa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books I'm Not Sure I Want To Read.

Det här var ju lite svårt. Det finns mängder av böcker som jag inte vet om jag vill läsa eller ej, men att komma ihåg dem bara så där? Nästan omöjligt. I alla fall kom jag på tio stycken, men det finns nog många, många fler.

1. Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson. Blev så oerhört besviken på Hundraåringen som... För mig var det bara buskis och om det tycker jag inte.
2. Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma. Är inte helt säker på att jag fattat vad den här handlar om, men inte tycker jag att det låter något vidare.
3. Jellicoe road av Melina Marchetta. Efter vad som sägs är den världens jobbigaste bok att komma in i, men sedan blir den alldeles underbar.
4. Svindlande höjder av Emily Brontë. Romantiska klassiker är nog inte riktigt min grej.
5. Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Otaliga är de referenser till denna i andra böcker, men den låter lite jobbig.
6. Björndansen av Anders Roslund & Stefan Thunberg. Den borde passa mig, men jag vet inte.
7. Drömgångare av Samantha Shannon. En inte så tunn bok. Som tydligen ska vara den första i en serie om sju. Nej. Inte. Fler. Serier.
8. Ru av Kim Thuy. Känner mig väldigt osäker på om detta är något för mig, men den lockar mig ändå.
9. Samlade svenska kulter av Anders Fager. Skräck och andra hemskheter är ju min favoritgenre, ändå tvekar jag.
10. Kvinnan i svart av Susan Hill. Som sagt, skräck... men filmen lockade mig inte alls till att läsa boken.

18 kommentarer:

  1. Ru är riktigt tunn, så om du inte skulle gilla har du snart läst ut den ;). Har samma känsla som du inför hundraåringen, men likväl har jag inhandlat den nya. På lågpris iofs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att Ru finns att låna på elib, så kanske någon gång :)

      Radera
  2. Håller helt med om Jonasson, fast tänker så om Hundraåringen som jag inte läst den heller... Expeditionen är jättespännande - som smålänning gick skolresan till Andrémuseet och jag tycker det är häftigt med Beas fascination! Tips- lyssna på hennes sommar i P1, ger ett hum om hur boken är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog väldigt svårt för andra människors besatthet, speciellt att läsa om dem :) Kanske tar jag och lyssnar på hennes Sommar.

      Radera
  3. Ru tyckte jag var fantastisk, men den passar nog faktiskt inte alla.
    Analfabeten har jag nog (i stort sett ;-) bestämt mig för att inte läsa. Expeditionen förstår jag mig verkligen inte på. Drömgångare står på min lista eftersom vi har den, men tja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömgångare skulle jag egentligen vilja läsa, men eftersom jag vet att jag har... vissa svårigheter att sluta läsa en serie jag påbörjat så vågar jag inte :)

      Radera
  4. Hundraåringen gillade jag inte så tänkte inte läsa Analfabeten men så började folk som inte gillat Hundraåringen säga att Analfabeten var bättre så nu sitter jag här och försöker läsa den och kan bara säga att de jäklarna lurade mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt, då kan jag ta bort en bok från den här listan ;)

      Radera
  5. Expeditionen är en bok som absolut inte lockar mig. Har sett en intervju med Bea också och den avskräckte mig ännu mer från att läsa boken.

    SvaraRadera
  6. Här har jag lästa några stycken - Jellicoe Road älskar jag, Svindlande höjder är inte enbart romans utan även en hel del hämnd, Mörkrets hjärta gjorde inget starkt intryck på mig och Ru är bra.

    Kvinnan i svart är jag själv lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är detta böcker som får vänta på att bli lästa. Kanske tills jag läst allt jag vill läsa :)

      Radera
  7. Brontë älskar jag men är med på att skräck inte är så kul. Men jag ska nog försöka mig på kvinnan i svart ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst en annan Brontë, som jag inte alls gillade. Vi får väl se :)

      Radera
  8. Jag avstår från den 1:a, jag har inte läst hundraåringen heller. 2:an är jag nyfiken på, jag gillade hennes sommarprat massor. 3:an har jag läst, den är väl OK, men ungdomsböcker är verkligen inte min grej... 4:an ska jag läsa i en tre på tre utmaning i höst, vi får se hur det går. Resten på din lista har jag ingen som helst koppling till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att inte jag heller hade läst Hundraåringen... ;)

      Radera
  9. Jag älskade Hundraåringen och vill gärna läsa Analfabeten trots att den fått ganska så blandade recensioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är allergisk mot buskis så Hundraåringen var helt fel för mig :)

      Radera