fredag 10 oktober 2014

Bokbloggsjerka 10 – 13 oktober

Äntligen fredag! Den här veckan har jag inte alls tyckt om, den har varit lång och jobbig, men nu är det dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?

Jaha ja, här kan nog vara ett gyllene tillfälle att erkänna att jag knappt tänker på karaktärerna i böcker eller film. Visst, jag vet ju att de finns där och jag tycker massor medan jag läser/tittar, men sedan är de i stort sett puts väck.

Eftersom jag inte kunde komma på någon direkt så sökte jag lite bland mina inlägg på bloggen och faktiskt, där hittade jag en del. Om jag då ska krysta fram något (egentligen vill jag svara Ove, men är han så komplex egentligen?), och för att inte svara samma som Annika, så får det bli Eli i Beate Grimsruds En dåre fri. Så här skrev jag om henne i mitt inlägg om boken:
Eli är en fantastisk personlighet som aldrig ger upp, hur jobbigt det än är. Hon har ett ofantligt bekräftelsebehov och måste bli sedd hela tiden. Och duktig måste hon vara, gärna bäst. Om hon har bestämt något så är det så, det går inte att ändra. Hennes kreativitet och energi är gränslösa. Kanske skapas det andra personligheter i henne för att hon är den hon är. Eller så är hon den hon är för att hon har flera personer inom sig. Det är som att fråga vilket som kom först; hönan eller ägget. Eli är också lite motsägelsefull. Hon säger att hon är emot litteratur, men hon är själv författare. Utan att kunna läsa, om jag förstått saken rätt.

Då ska jag kolla lite hos er andra, vilken karaktär som jag inte kom ihåg.

40 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en komplex karaktär, och dessutom låter det som en bok jag borde läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra bok, även om den är lite jobbig att läsa.

      Radera
  2. Då är vi lite lika för jag har också svårt att minnas en del karaktärer. Jag går i vart fall inte runt och tänker på dem till vardags. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte så att jag tänker på dem som om de vore riktiga :)

      Radera
  3. Jag har aldrig läst boken men det är säkert korrekt svar. Trevlig fredag

    SvaraRadera
  4. Vilken bra recension. Låter som en komplex karaktär och en väldigt komplex bok. Kika gärna in hos mig igen och lsä författarintervjun jag har idag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur konstigt det än låter så var det en inspirerande bok.

      Radera
  5. Låter som en intressant karaktär!

    SvaraRadera
  6. Visst är det omöjligt att komma ihåg dem alla! "En dåre fri" är en bra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar inte ens fundera på hur många jag "träffat" under åren :)

      Radera
  7. En intressant karaktär minsann. Har inte läst En dåre fri, men skulle nog kunna göra det.

    SvaraRadera
  8. Ja men Ove kan man väl svara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jag svarar Ove på allt och egentligen vet jag inte om han är så komplex. Han är ju ganska förutsägbar :)

      Radera
  9. Har inte läst Grimsrud så jag tror dig på ditt ord!

    SvaraRadera
  10. På din beskrivning så låter det verkligen som en komplex karaktär!

    SvaraRadera
  11. Oj, vilket bra svar! Jag är ungefär som du och minns sällan karaktärer när boken väl är utläst. Jerkan var verkligen svår den här veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är egentligen bara om jag läser en längre serie som jag kan börja tänka på en karaktär som om den verkligen fanns :)

      Radera
  12. Ja, det där lät ju mycket komplext. En riktig fullträff att hitta. Grimsrud var ett nytt författarnamn för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av väldigt få karaktärer som jag faktiskt tänker på ibland :)

      Radera
  13. Låter som en intressant karaktär. Blir lite nyfiken på boken som jag inte har läst. ;)

    SvaraRadera
  14. Jag är som dig, njuter av böcker när jag läser dem, men karaktärerna brukar inte stanna kvar hos mig, så det här blir en tuff jerka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska väldigt mycket till för att karaktärer ska fastna hos mig.

      Radera
  15. Låter verkligen som en komplex karaktär. Och som en bok jag borde läsa... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera boken :)

      Radera
  16. Vilket bra val. Hade inte en tanke på Eli (och alla andra namn som hon har). En dåre fri är en jättebra och tänkvärd roman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller kommit på henne om jag inte sökt lite i inläggen, hon finns nämnd ganska ofta :)

      Radera
  17. En författare jag tror jag missat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar inte vara jättekänd och det var nog en ren lyckoträff att jag hittade henne.

      Radera
  18. Den karaktären lät spännande, själv brukar jag fuska med att lägga på något avvikande på en stereotyp, men den där verkar författaren jobbat hårt med. Borde nog kolla upp det i alla fall i studiesyfte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del antyder att boken är en aning självbiografisk och det finns ganska många likheter mellan författaren och Eli, men det är inget som är officiellt. Bra är den i alla fall :)

      Radera
  19. Har inte läst någon av dessa så får lita på dig :)

    SvaraRadera