fredag 3 oktober 2014

Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober

Fredag igen, veckorna går fort nu. Som vanligt på en fredag är det Annikas bokbloggsjerka som gäller.

Veckan uppgift är: Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

Ja, hrm, alla som följer den här bloggen vet väl att jag gillar struktur och ordning. Det var faktiskt inte så länge sedan en kollega kallade mig för den mest strukturerade människa hon hade träffat. Det tog jag som en komplimang :)

Så ja, visst planerar jag vad jag ska läsa. Varje månad väljer jag ut ungefär fem böcker (runt 2000 sidor) som jag ska läsa nästa månad. Det gör jag enkelt i mitt lilla bokprogram, där har jag gjort en lista över alla hyllvärmare som jag väljer tre-fyra stycken från. Till det brukar det komma någon nyare bok också, kanske ett recensionsexemplar om jag har. Varje månad brukar en av böckerna vara en som är med i boktolvan, så den är ju ganska lätt att välja ut. Om jag har någon annan utmaning så blir ju det ett solklart val det också. Just nu försöker jag också läsa klart en del serier så någon därifrån också. Sedan är det ju i stort sett klart.

Jag väljer inte fler än fem, men jag brukar hinna med en eller två till och de är ju så att säga "spontana" då :)

57 kommentarer:

  1. Jo, ditt svar var inte direkt någon överraskning ;-)
    Jag klarar inte att vara fullt lika planerad men viss koll vill jag ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag gav mig en chans så skulle jag nog inte få något gjort, därav planeringen :)

      Radera
  2. Jag försöker alltid strukturera mig och skriver listor och väljer och vrakar. Men sen följer jag dem aldrig ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så lättlurad att om något står på en lista så gör jag det. Funkar varje gång :)

      Radera
    2. Hade önskat at jag också var så "lättlurad". Inte i fråga om bokval, det klarar jag ändå, men om lista hushållsgöromål innebar att det blev gjort... då skulle ganska mycket ändras här hemma :)

      Radera
    3. Eftersom jag vet att jag är så lättlurad så är det väldigt sällan jag skriver listor över hushållssysslor. Det finns en baksida med allt :)

      Radera
  3. Jag väljer också till mina utmaningar i början på varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att veta att de finns med där :)

      Radera
  4. Jag önskar att jag var mer strukturerad. Jag har tendens att falla ör olika frestelser(=nya böcker) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lika frestad av alla böcker (nästan) :)

      Radera
  5. Svar
    1. Jag blir så splittrad om jag inte styr upp mig :)

      Radera
  6. Jag borde göra en hög med typ 3 böcker men då kommer rec.exen och "förstör" lite när de ska trängas in och vips så blir inga hyllvärmare lästa vilket jag verkligen borde prioritera!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina hyllvärmare är en glädjekälla, men de börjar bli så många att det nästan är ohanterbart.

      Radera
  7. Om jag inte kände några väldigt stökiga läsare skulle jag tro att läsare i allmänhet är mera ordningssamma och strukturerade än andra. Själv har jag ordning, men läsningen är nog mera spontan enligt humör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog ingen humörläsare, det spelar liksom ingen större roll vad jag läser, bara det är bokstäver :)

      Radera
  8. Jag känner igen i det där med planering och struktur och så lever jag mitt liv. Men när det gäller min läsning så kan jag inte planera alls, då slutar det med att jag slutar läsa istället... lite märkligt faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var yngre märkte jag att inte mycket blev gjort/avslutat om jag inte styrde upp allt. Nu har det blivit en del av min personlighet :)

      Radera
  9. Haha gillar verkligen din ordning och reda!

    SvaraRadera
  10. Jag gillar ditt system! Strukturerad är fina grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Struktur är bland det bästa jag vet.

      Radera
  11. Imponerad! Jag klarar definitivt inte att vara så strukturerad, den enda läsningen jag planerar är rec.exen, resten får bli som det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det som är skillnaden. För mig handlar det inte om att klara av, jag bara är :)

      Radera
  12. Vilken koll, jag vet inte ens hur mycket jag läser per vecka/månad. Fat jag är å andra sidan motsatsen till strukturerad tror jag. :-)

    SvaraRadera
  13. Jag är dålig på att planera för mycket utan försöker nog ta läsningen lite som den kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förut klarade jag att bestämma vilken bok jag skulle läsa härnäst, men nu när de olästa är för många så går det inte längre. Jag skulle aldrig klara att bestämma mig när jag väl står där :)

      Radera
  14. Så strukturerad klarar inte jag av att vara :) Jag har en lista huvudet, men har svårt att hålla mig till den eftersom det hela tiden tillkommer nya böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. De nya böckerna väljer jag bland nästa månad :)

      Radera
  15. Uppskattar en sådan fin ordning du har på läsningen. Bra jobbat! Faller själv alltför lätt för frestelser. Vore kul att testa någon gång om man fixade den där sortens strukturerade läsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är ett personlighetsdrag, antingen så gillar man det eller inte.

      Radera
  16. Har inte riktigt kommit igång fullt ut med programmet som du har, men det kanske vore något att försöka med istället för alla mina excellistor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet har blivit betydligt enklare med det programmet :)

      Radera
  17. Härligt strukturerat men inget som skulle funka för mig. Läslust före planering... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man tycker att de är motsatser så får man ju välja. För mig utesluter inte det ena det andra, de hör ihop :)

      Radera
  18. Ska du ta som en komplimang :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte överleva utan struktur, jag skulle bara flaxa runt och inte få något alls gjort :)

      Radera
  19. Bra att var och en gör som man själv är bekväm med. Jag har förstått att du gillar planering och själv tar jag det lite mer som det kommer. Planer finns men bara i mitt huvud ;)

    SvaraRadera
  20. Jag skulle kanske kunna lära mig lite om att strukturera saker av dig!

    SvaraRadera
  21. Hade blivit mycket förvånad om du skrivit att du inte planerar din läsning. :)

    SvaraRadera
  22. Du kanske borde smitta av dig lite på några fler av oss :) Jag kan inte planera så mycket, då blir det för mycket tvång i min skalle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser nog på det på ett helt annat sätt. Planering känns inte alls som tvång för mig, det är mer ett verktyg för att jag ska slippa stressa upp mig över allt som behöver göras :)

      Radera
  23. Innan jag bokbloggade var jag helt ostrukturerad i min läsning, trots att jag egentligen är en mycket strukturerad person. Jag gick bara till hyllan med olästa böcker och valde ut det jag kände mest för just då. Lite likadant är det numer oxå, men nu är jag med i bokcirkel och olika utmaningar som har tidsatta recensionstidpunkter, vilket gör att vissa böcker är mer strukturerade än vad det var tidigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog inte påstå att jag någonsin varit ostrukturerad, men efter jag började bokblogga så har jag tagit det till en helt annan nivå :)

      Radera
  24. Bokbokföring på hög nivå :)

    SvaraRadera
  25. Härligt med ordning och reda! Jag är en något mer oorginaseraf person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte klara mig utan planering, då kan jag ju ägna all annan tid åt precis vad jag vill :)

      Radera
  26. Hos mig är det recex som har prio ett just nu eftersom jag ligger så långt efter med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara två just nu, som jag bett om själv och den ena är en antologi som jag läser i när jag är mellan två böcker :)

      Radera
  27. Jag är väldigt strukturerad i vardagen/studierna/arbetet men med läsning så måste jag vara friare då min läsning baseras mycket på humör, känslor och dagsform. Men blir väldigt imponerad över din struktur och dina planer, väldigt trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog ingen humörläsare överhuvudtaget, det spelar egentligen ingen roll vad jag läser, bara att :)

      Radera
  28. Du ger möjligtvis inte kurser i strukturering? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det mer handlar om personlighet :) För mig är listor inget tvång, de är ett hjälpmedel för att undvika stress. Jag vet att jag inte behöver följa det som står på dem, men jag väljer att göra det :)

      Radera