torsdag 2 oktober 2014

Bokmässan 2014

För första gången på nästan 30 år så var det äntligen dags att ta sig till bokmässan igen. Jag vet att jag var på den allra, allra första, eftersom jag då jobbade på bibliotek, men jag kan inte riktigt komma ihåg om jag var på någon mer då på 80-talet. Förmodligen var jag på minst en till :)

Tyvärr blir det inte så många foton direkt från mässan, mobilen tar inte så där jättefina bilder.

På den tiden var det mycket enklare för mig att ta mig dit (bodde utanför Göteborg då), men nu måste det åkas tåg. Vilket i sig kan vara trevligt, med både lite mat och en bok.


Efter att ha checkat in på hotellet och myst lite över utsikten
så tog vi oss in till stan för något helt bok-orelaterat. Vi skulle nämligen äta middag med min mamma, syster, bror och hans fru samt systerson och hans flickvän på favoritstället Pinchos (Linné). Jag älskar verkligen det stället och lite sugen var jag på att hänga med på Kulturkollos bokbloggsmiddag på en av stans andra Pinchos på lördagen.

Lördag morgon åkte vi iväg till bokmässan och vi var där runt halv tio. Då ringlade sig kön ända bort mot Scandinavium. Tack och lov att man varit förutseende nog att förköpa biljetter, så vi bara stegade rätt in. Kan inte fatta att någon frivilligt ställer sig i den där kön.

Första inköpet blev i Hois monter, där jag träffade på författarna Anne Liljeroth och Susanne Boll som båda två signerade sina böcker Bara människor respektive Morgongåvan. Spåren på bryggan av Lars Rambe blev däremot inte signerad, men dock inköpt. Det var ju tre pocket för 100 kronor...

Sedan råkade jag hamna i Pocketförlagets monter där de sålde tre pocket för 100 kronor. Trots trängseln där lyckades jag plocka åt mig Gone girl av Gillian Flynn, Hämnaren av Harlan Coben och Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall & Per E. Samuelson. De två första fanns på min önskelista och den tredje fick hänga på för att det skulle bli tre :)

Efter de här två stoppen var klockan runt kvart i elva och då gick vi förbi montern där Fredrik Backman skulle signera sin nya bok Britt-Marie var här. Då var kön bara runt fem meter, men jag tyckte att jag inte orkade ställa mig där. Några minuter senare ändrade jag mig, men då hade kön vuxit till kanske femton meter.

Så där stod jag. Och stod. Och stod. I drygt en timme fick jag vänta, men sedan fick jag bok, signatur, pin och foto.

När den långa väntan var över så var jag helt slut i benen och var tvungen att sitta ner ett tag. Vi sökte oss upp till andra våningen där vi tog en dricka och en muffins. Här hade man också en fin vy över B-hallen.

När vi vilat ett tag gav vi oss ner i vimlet igen och då hittade vi till seriescenen, där blev vi sittande ett tag och tittade/lyssnade på Arild Midthun, Sven-Bertil Bärnarp och Jesper Waldersten. Det var väldigt intressant att se teckningar växa fram "live" och höra deras tankar om kreativitet och idéer.

Sista monterstoppet och inköpet blev hos Akademibokhandeln, där de sålde fyra pocket för 150 kronor. Om möjligt så var det ännu värre trängsel där, men jag lyckades få med mig Skuggpojken av Lucifer (Carl-Johan Vallgren), Snögloben av Amanda Hellberg, En rasande eld av Andreas Norman och Avgrundens änglar av Magnus Nordin. Det fanns egentligen flera som jag ville ha, men i röran blev jag osäker på om jag redan hade dem :)

Sedan var det dags att bege sig upp till bokbloggarminglet och där träffade jag (äntligen) många av de bloggare som jag följer. Vilka trevliga människor vi är :) På minglet var ett bord dukat med böcker som det bara var att plocka åt sig och det kunde jag ju inte stå emot. Några författare var där också så jag passade på att få två böcker, Stöld av babian av Anna Karolina och Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt, signerade av respektive författare. Morsarvet av Christina Granbom och Ondskans pris av Set Mattsson fick även de följa med hem.

Efter en sådan här händelserik dag är man ordentligt trött och vi slocknade redan vid halv tio.

Summa summarum: En fantastisk dag på bokmässan där jag ägnade mig lite åt kändisspotting (förutom de ovan nämnda såg jag även Björn Hellberg, Birgitta Rasmusson, Börje Salming, Viveca Lärn, Desmond Tutu, Sofie Sarenbrant, Jan Guillou och säkert många, många fler som jag inte kände igen). Budgeten var inte ens i närheten av att överskridas, endast 500 kr spenderades och då hade jag med mig inte mindre än femton böcker hem. Av dessa femton är tretton skrivna av svenska författare. En ganska kraftig indikation på vad jag helst läser...

Även om det var en väldigt trevlig dag så tror jag inte att detta är något jag vill göra varje år, men om jag ska göra om det så vill jag ha flera dagar där. Inte bara en.

24 kommentarer:

  1. Wow vad många bra böcker du lyckades få med dig hem!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade i och för sig gärna haft fler, men jag är nöjd så :)

      Radera
  2. Vi var där fredag eftermiddag och lördag förmiddag och det var helt perfekt. Tyvärr missade jag bloggminglet som jag gärna skulle vilja varit med på, men så är det när man bokar resan långt i förväg. Jag kommer definitivt att åka tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att fredag eftermiddag och lördag förmiddag är bra, det var inte alls mycket folk på lördag morgon. Kanske gör jag om det någon gång :)

      Radera
  3. Missade också bloggminglet trots att jag var på mässan. Men mitt program var redan så fullspäckat att det inte ens med bästa vilja i världen gick att trycka in något mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade egentligen inget program, inget planerat alls förutom minglet. Det kändes ganska bra :)

      Radera
  4. Vilken härlig dag och så välorganiserade ni var :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl egentligen bara före och efter mässan som var organiserad, därinne hade vi inga planer alls. Men du vet ju att jag gillar struktur :)

      Radera
  5. Kul att läsa och att vi hann träffas en liten stund på minglet. Jag stod också i kön till Backman men på fredagen och då var den tack och lov lite kortare. Det var ju inte precis så att han snabbsignerade. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kul att få ansikten på några bloggare :) Backman måste vara den mest långsamma "signerare" som finns :)

      Radera
  6. Härligt inlägg :) nästa år ska jag se till att infinna mig på bokmässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om det blir något besök där för mig nästa år.

      Radera
  7. Jag har aldrig varit på bokmässan fast jag en period bodde i Göteborg. Jag har känt mig som för ytlig läsare för att passa in. Men nu när jag läser så många bokbloggar blir jag mer och mer sugen på att åka, och gå på bokbloggsmingel låter superkul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar, men så är det absolut inte :)

      Radera
  8. Vad roligt att träffa dig! Alltid kul att få ett ansikte på dem man följer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var jättekul! Läsning behöver inte vara en ensamsyssla :)

      Radera
  9. Kul att ses! Hoppas det blir fler gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle vara kul. Kanske en bokbloggarträff när jag är i Göteborg :)

      Radera
  10. Vilken härlig dag, det låter som :) Underbart också att komma hem med så mycket nya böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte alls lika jobbigt som jag hade förberett mig på, kanske just därför. Visst är det väl så att man inte kan ha för många böcker?

      Radera
  11. Det var så roligt att träffas! 15 böcker på en dag är nog imponerande :) Jag klarade viktgränsen, hade bara 18 kg i resväskan, men säkert minst 10 till på axlarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen kul att ha ansikten på några av bloggarna :) Det hade lätt unnat bli ännu fler böcker, faktiskt, jag försökte ändå hålla mig lite i skinnet. Svårt det där med flyg och viktgränser, men bra att du klarade dig inom den :)

      Radera
  12. Det låter som en riktigt härlig tripp. Jag har aldrig varit där men hoppas att det blir av inom de närmaste åren (jag blir mer och mer sugen för varje år dessutom). Dessutom fick du ju med dig många bokminnen hem för inte alls mycket pengar. Jag tog faktiskt och beställde Backmans bok idag men får klara mig utan ett signerat exemplar :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömmen vore ju att vara där alla fyra dagarna, men jag tror knappt jag skulle orka :)

      Radera