söndag 26 oktober 2014

En smakebit på søndag: Min mormor hälsar och säger förlåt

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu på morgonen, när jag vaknade en timme för tidigt, så började jag läsa en bok som legat på läsplattan i vad som känns som tiotusen sagors evigheter. Du som läst den vet förstår redan vilken bok det är och jag, som precis bara börjat läsa, kan inte fatta varför jag låtit den ligga så länge. Vilken bok det är? Jo, Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman.

Det är väldigt svårt att plocka ut ett enda stycke ur den här boken, för varenda liten bit jag läser så tänker jag" "Det här skulle vara en perfekt smakebit." Till slut bestämde jag mig för det här stycket, där Britt-Marie (som alltså är samma Britt-Marie som i Britt-Marie var här) och hennes man beskrivs på ett helt fantastiskt sätt. Det kommer från sida 24 i e-boken.
I lägenheten under mormors bor Britt-Marie och Kent. De tycker väldigt mycket om att äga saker och Kent berättar alltid vad allting kostar. Kent är nästan aldrig hemma för han är entreprenör. Eller ”Kentreprenör” som han brukar säga och skratta högt framför folk han inte känner. Och om folk inte genast skrattar då så säger Kent det en gång till, lite högre. Som om det var det som var problemet.
     Mormor säger att Kent är en förbannad mupp och att ordet "entreprenör" egentligen kommer från Landet-Nästan-Vaken, för att någon råkade höra fel på "ingen-vet-vad-han-gör", vilket är ett uttryck som används om luffare runt Miamas. Elsa kan inte alldeles på rak arm avgöra om det är sant eller inte, men Britt-Marie är i alla fall nästan alltid hemma så Elsa antar att hon inte är entreprenör. Mormor säger att hon är "gnällkärring på heltid". Britt-Marie och mormor kommer inte jättebra överens, kan man säga. Och med det menas att de inte kommer jättebra överens lite som kaniner och eld inte kommer jättebra överens. "Den kärringen har skavsår i själen", brukar mormor säga, för Britt-Marie ser alltid ut lite som om hon precis har råkat stoppa fel bit från chokladasken i munnen.

48 kommentarer:

  1. Nä jag var inte förtjust i sagoberättandet i den här boken även om själva berättelsen om Elsa egentligen var bra. Ha en skön extra lång söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog inte kommit till sagoberättandet än, får se vad jag tycker när jag kommer dit.

      Radera
  2. Den här boken tog jag mig inte igenom när jag försökte lyssna på den, men en kollega har precis läst ut den och hon gillade den, så jag tror jag måste ge den en chans till men då i läsform. Blir trevligt att höra vad du tycker när du läst ut den. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Smakbiten verkade ju i varje fall lockande (trots att inget tidigare lästs av denna omtalade författares böcker). Ser fram emot att ta del av din recension sen. Ha en fortsatt fin söndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Backman seglat upp som en ny favorit.

      Radera
  4. Har lest den første boken av forfatteren og likte den veldig godt så jeg har lyst til å prøve meg på denne og den neste også. Tusen takk for smakebiten. Ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kan jag än så länge rekommendera.

      Radera
  5. På side 24 var den fremdeles litt morsom, men jeg datt fort av lasset og avbrøt den før jeg var kommet halvveis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt. Jag har kommit en ganska bra bit in nu och gillar den fortfarande. Vi får se vad som händer.

      Radera
  6. Jag hade ju lite svårt att komma in i boken men när jag väl fattat sagoberättandet så kunde jag bara njuta av resten. Men jag förstår inte att jag inte kopplade ihop Britt-Marie här med Britt-Marie i nästa bok. Så kort var mitt minne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite försprång där eftersom jag läste någonstans att det är samma Britt-Marie. Det ska bli kul att läsa om henne sedan, hon verkar ju vara en... annorlunda figur.

      Radera
  7. Den är inte lika bra som Ove. Men bra läsning ändå!

    SvaraRadera
  8. Bra bok av Backman med både Ove och Britt-Marie är bättre! Trevlig söndag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska läsa om Britt-Marie senare, det ska bli intressant att lära känna henne bättre :)

      Radera
  9. Den här tänkte jag lyssna på. Hon ser ut som hon stoppat fel chokladbit i munnen, haha det gillade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela boken verkar vara full av klockrena liknelser :)

      Radera
  10. Har inte läst något av Backman ännu, men ska kanske göra det vad det lider även om hans böcker inte riktigt verkar vara något för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag trodde inte heller hans böcker var för mig. Jag hade fel :)

      Radera
  11. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren. Du må ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror han har blivit en ny favorit :)

      Radera
  12. Den här har jag hört blandade åsikter om och är väldigt nyfiken på den. Tänkte att jag skulle läsa eller lyssna på den så småningom. Blir intressant att höra vad du tycker om den sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har legat länge på läsplattan bara för att jag läste så många inlägg om den där det klagades på sagor, men än så länge har jag inte träffat på några. Tror jag.

      Radera
  13. Jag har ännu inte läst Backman och tror faktiskt inte att jag kommer att göra det... I alla fall inte inom en snar framtid. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man kan ju inte läsa allt, men jag är väldigt glad för att jag ändrade mig om Ove. Och än så länge om den här också :)

      Radera
  14. Denne har jeg ikke fått begynt på og det er en skam :-) Jeg gledet meg sånn til å lese den at jeg kjøpte den på svensk med det samme den kom ut. Men så kom livet i veien, og sånn er det noen ganger. :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är lite jobbigt på det viset, att det kan komma i vägen ibland :)

      Radera
  15. Ikke lest noe av forfatteren enda, men har lagt merke til bøkene på flere blogger

    SvaraRadera
  16. Det finns verkligen hur många smakbitar som helst att välja från denna bok.

    SvaraRadera
  17. Han gör riktigt bra personbeskrivningar, ser dem framför mig :) Jag är en av dem som tyckte det blev väl mycket sagor, men köar på Brittmarie på biblioteket ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans karaktärer är verkligen lysande och hans sätt att beskriva vardagliga händelser är fantastiskt :)

      Radera
  18. Kul att du gillar den :) Jag får väl vara den avvikande rösten som säger att jag fullkomligt älskade sagoberättandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bara gissar nu, men efter hundra sidor så borde jag ha träffat på det där sagoberättandet som så många klagar på och jag funderar på om det är de där små... resuméerna som kommer ibland som menas. I så fall gillar jag sagoberättandet :)

      Radera
  19. Jag har hört många olika åsikter om boken. Har själv inte läst den än. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har skummat andras inlägg om den här boken och fått uppfattningen att det skulle vara en typ av saga, men så upplever jag det inte alls.

      Radera
  20. Denna står i bokhyllan och väntar på att bli läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär en tredjedel in så är den fantastisk :)

      Radera
  21. Takk for smakebit - denne har eg på vent:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fick vänta ett bra tag hos mig också :)

      Radera
  22. Jag gjorde samma med Ove-boken att jag väntade och väntade, fastän jag fått för mig att jag borde läsa den då alla sa att den var så bra. En dag har jag väl Mormor-boken här hemma... och då kommer jag säkert undra varför jag väntade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvärsäker på att jag aldrig skulle läsa Ove-boken. Tack och lov ändrade jag mig. Och nu är det minsann likadant med denna :)

      Radera