tisdag 14 oktober 2014

Topp Tio platser som böcker fått mig att vilja besöka


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Places Books Have Made Me Want To Visit (whether fictional or real).

Trodde först att jag inte skulle komma på tio så jag funderade på att ta med fantasiplatser också, men när jag började tänka efter så dök det upp fler än tio verkliga. Så jag håller mig till dem. Ibland är det svårt att veta vilket som kom först, boken eller längtan, men dessa platser tror jag att jag började bli nyfiken på efter att ha läst "boken".

1. Shetlandsöarna. Ann Cleeves serie om polisen Jimmy Perez visste precis vilka knappar den skulle trycka på för att locka mig.
2. Yttre Hebriderna. Se ovan, men denna gång är det Peter Mays bok om Fin Mcleod.
3. Australien. När jag läste/såg Törnfåglarna av Colleen McCullough så bestämde jag mig för att se alla de där platserna på riktigt. Det har ännu inte hänt.
4. Savannah. Denna lilla stad i Georgia, USA, där magnoliorna blommar har John Berendts bok Midnatt i ondskans och godhetens trädgård fått mig att längta till.
5. Irland. Böckerna av Marian Keyes får mig alltid att längta dit. Och någon gång ska jag banne mig åka.
6. Norrland. Lite ospecifikt, men väldigt långt norrut vill jag tack vare Åsa Larsson. Jag har inte varit längre norrut än Sälen...
7. Maine. Det låter kanske lite konstigt att man längtar dit av Stephen Kings böcker...

Och några platser som jag faktiskt lyckats besöka

8. Island. Berättelserna i Eddan var det nog som startade alltihop. Ett sagoland.
9. Norra England. Nu har jag ju inte varit i Peak District, där böckerna om Ben Cooper och Diane Fry av Stephen Booth utspelar sig, men väl i Lake District. Funkar det också.
10. Rom. Den staden har väl alltid lockat mig lite, men efter jag läste Da Vinci-koden av Dan Brown så blev jag väldigt sugen.

12 kommentarer:

  1. Hur kunde jag glömma Rom? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju alltid något man glömmer :)

      Radera
  2. Australien och Irland vill jag med se, så lockande platser!

    Har inte läst så mkt som utspelar sig i Rom men blev väldigt sugen nu när jag var där häromveckan. Ja, böcker som utspelar sig i Italien över huvud taget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italien lockar alltid, både i böckernas värld och i verkligheten :)

      Radera
  3. Finns så mycket nya platser man vill besöka och så mycket platser jag vill återvända till :)

    SvaraRadera
  4. Två samma i alla fall :-) Island vill jag åka till men inte beroende på böcker faktiskt. Australien var ett drömland innan vi åkte dit och lite hade kanske Törnfåglarna med det hela att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underligt nog så är ju inte Törnfåglarna inspelad i Australien, inte ens i närheten, men vad visste man på den tiden :)

      Radera
  5. Irland ska jag också till någon gång! Jag brukar sitta och drömma om att hyra en stuga ute på landsbygden där några veckor under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en helt underbar idé :)

      Radera
  6. Rekommenderar verkligen Irland, ser flera andra resmål jag skulle kunna tänka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt övertyga sambon i flera år nu, men det kommer alltid ett annat land emellan :)

      Radera