söndag 23 november 2014

En smakebit på søndag: Lång väg hem

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag tänker jag börja läsa Lång väg hem av Eva Dolan. Jag känner egentligen inte till något alls om boken så det ska bli väldigt spännande. Det enda jag vet, som jag såg nu när jag plockade fram den, är att den är blurbad av Denise Mina. Vilket ju gör mig lite skeptisk. Nåväl, den kanske är bra ändå. I alla fall så börjar den så här.
Det sista han kom ihåg var mönstret på heltäckningsmattan - taggiga ränder i mörkblått och ljuslila, som blåmärken efter föremål från en främmande värld - och en stålförstärkt tåhätta som kom emot ansiktet. Nu hade han blod i munnen, det sipprade men rann inte och när han kände efter med tungspetsen hittade han ett skarpkantat landskap av sönderslagna kindtänder.

38 kommentarer:

  1. En våldsam inledning.. Hoppas du får bra lässtunder ändå. ;)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Känner varken igen titel eller författare. Men det var en spännande början! Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har nog inte slagit så stort här, men visst börjar den bra :)

      Radera
  3. Känner inte till den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Början väcker intresse även om jag och genren inte riktigt kommer överens ;) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är svårt att hitta guldkornen i deckargenren, men de finns. Om detta är ett vet jag dock inte än :)

      Radera
  5. Intressant liknelse. Den här boken är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har, efter att ha läst Fredrik Backman, upptäckt att jag är oerhört svag för bra liknelser :)

      Radera
  6. Jag har boken men läste någon recension att den inte var så bra. Då flyttade jag den neråt i läshögen. Men början verkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog läst lite blandat om denna, men mest negativt tror jag.

      Radera
  7. Nämen, se där. Idag läser vi visst samma bok :) Ska bli kul att se om vi tycker lika. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta händer ju inte så ofta. Hoppas den är bra :)

      Radera
  8. Har den här hemma med men har inte läst den än. Har hört blandat om den så det ska bli kul att se vad du tycker sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir nästan mer nyfiken på en bok som folk tycker väldigt olika om. Det triggar mitt intresse på något konstigt sätt :)

      Radera
  9. Det här stycket fick mig att grimasera i sympati. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jag har denna stående hemma i hyllan så ska bli spännande att se vad du tycker om den. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger så otroligt långt efter med mina bokinlägg så det kommer nog att dröja till jul innan det kommer om den här boken :)

      Radera
  11. Den här boken har jag inte hört något om tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Ny bok för mig, hoppas den är bra trots Minas blurb :)

    SvaraRadera
  13. Den ligger i min bokhylla......Borde läst för längesedan.....Blev nyfiken igen när jag läste din smakbit, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har legat här väldigt länge, men nu så :)

      Radera
  14. Okänd författare för mig. Tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
  15. Festligt med en smakbit till från denna. Jag har hört blandat om den och är lite nyfiken på den. Blir intressant att höra vad du tycker om den sen. ;)

    SvaraRadera
  16. jag känner inte till Eva Dolan alls. detta verkar vara en riktigt kuslig bok. tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog bara där i början, tycker inte den har varit det sedan.

      Radera
  17. Tack för en spännande smakbit :)

    SvaraRadera
  18. Den här tänkte jag ta mig ann nu i december.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit speciellt långt i den, men än så länge är den bra.

      Radera
  19. Blodig smakebit ;) Lykke til med lesingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte fått reda på vem det är där i början och är ganska så nyfiken :)

      Radera