tisdag 18 november 2014

Topp Tio uppföljare jag längtar efter


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Sequels I Can't Wait To Get.

Oj oj oj, jag som är en serieoholic... Det får bli en blandning av böcker som ännu inte finns, alternativt ännu inte är översatta.

1. Tredje och sista delen i Afrikatrilogin av Christian Unge (ännu inte skriven).
2. Andra delen om Dewey Decimal av Nathan Larson (The nervous system är ännu inte översatt).
3. Andra delen i Herkulesserien av Mons Kallentoft & Markus Lutteman (ännu inte skriven).
4. Andra delen i Isle of Lewis av Peter May (Lewismannen är nu försenad till december).
5. Femte delen om Odd Thomas av Dean Koontz (Odd apocalypse är ännu inte översatt).
6. Tredje och sista delen i Passagentrilogin (The city of mirrors beräknas släppas någon gång under 2015).
7. Sjätte och sista delen om Rebecka Martinsson av Åsa Larsson (ännu inte skriven).
8. Sjunde delen om Ruth Galloway av Elly Griffiths (The ghost fields beräknas släppas i april 2015).
9. Femte delen i Shetlandsserien av Ann Cleeves (serien har tydligen bytt namn till Jimmy Perez och Dött vatten beräknas släppas i februari 2015).
10. Andra delen i Stockholm vodou av Andreas Roman (ännu inte skriven).

22 kommentarer:

  1. Finns mycket att längta efter :) Jag höll mig till utkomna eller snart utkomna böcker idag. Tror jag såg att Lewismannen finns tillgänglig att köpa hos Bokus ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar jag om det inte är Lewismannen som ligger och väntar på posten nu :)

      Radera
  2. Det blir ju en hel del serier och det finns många uppföljare att längta till :) Jag hade glömt bort Dewey Decimal, men minns att jag var lite sugen på att läsa den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen blev inte Dewey Decimal någon succé här i Sverige, så frågan är om resterande delar kommer att översättas.

      Radera
  3. Jag fick Lewismannen idag lite sådär spontant som underbara modernista brukar göra, men jag har inte läst Svarthuset. Antar att det inte går något vidare att läsa uppföljaren utan att läsa första boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får veta väldigt mycket om huvudpersonen i Svarthuset, så jag rekommenderar nog att man läser den först.

      Radera
  4. Så många serier det finns! Du påminde mig om en del som jag nästan glömt! Åsa Larsson och Ann Cleeves är riktiga längtans författare ju! Lewismannen landade i min brevlåda idag, mycket trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lewismannen hämtade jag på posten i dag och den ska jag nig försöka läsa så snart det bara går :)

      Radera
  5. Vill också lästa sista om Martin Roeykens. Har läst första i Shetlandsserien också. Annars är det flera serier jag är sugen på att starta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del serier, nästan för många :)

      Radera
  6. Unge låter ju lovande, har de två första böckerna liggande.
    Jag gillade ju Thin Air!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland verkar det ta väldigt lång tid innan böcker översätts, jag kan överhuvudtaget inte se något mönster :)

      Radera
  7. Jag gillar känslan att gå och vänta på en bok och sen äntligen få den i min hand!

    SvaraRadera
  8. Sista delen i Passagentrilogin längtar jag verkligen också efter!!

    SvaraRadera
  9. Åhh, 9 längtar jag med efter, äntligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar inte varför det tagit så lång tid.

      Radera
  10. En del jag längtar efter där jag med! Hur är den där koontz-serien? Känns som jag är lite sugen på den efter långt koontz-uppehåll. Först ska jag läsa om första delen och fortsätta med andra delen i Frankenstein-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första böckerna om Odd är riktigt bra, fjärde boken höll väl inte riktigt måttet. Frankenstein-serien har jag inte ens funderat på att läsa. ar första delen bra?

      Radera
  11. Jag tyckte det när jag läste den för flera år sedan. Del två har jag haft stående i hyllan ett bra tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske ta och revidera mitt beslut då :)

      Radera