måndag 27 april 2015

Film: Mockingjay Part 1

Titel: Mockingjay Part 1
Originaltitel: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
Genre: Science fiction
Regissör: Francis Lawrence
Manus: Suzanne Collins (bok), Peter Craig, Danny Strong
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 123 min
Serie: Hungerspelen (3)
Såg den på Blu-ray 17 april 2015


Handling
Katniss befinner sig i Distrikt 13, efter att ha blivit räddad från spelarenan. Där finner hon sig, motvilligt, i att bli en symbol för frihetsstriden; Härmskrikan. Peeta blev kvar i huvudstaden, tillsammans med Johanna och Annie, och verkar ha bytt sida. Katniss övertygar ledningen i Distrikt 13 att alla spelvinnarna som fortfarande är i huvudstaden måste räddas.

Min kommentar
Ännu en bok som blivit film, eller egentligen två filmer så småningom. Naturligtvis har jag läst boken och även om jag inte kommer ihåg precis alla detaljer så betyder det att filmen kommer att jämföras med boken.

Sista boken i Hungerspelen-trilogin är den jag tyckte allra mest om. Huruvida jag tycker samma om filmen (filmerna) är väldigt svårt att säga, men om jag ska döma efter första delen så kommer inte samma sak att gälla. Tempot i filmen är väldigt långsamt och mot slutet börjar jag faktiskt skruva lite på mig, jag är inte direkt uttråkad men det händer för lite under de två timmar filmen varar. Det är inte speciellt mycket action, den mesta tiden går åt till att prata politik och visualisera känslor. Inte så mycket verkstad alltså utan mer snack.

Nu menar jag inte att filmen är dålig eller tråkig, det är den inte. Förutom det lilla skruvandet mot slutet så håller filmen mig i ett järngrepp. Det är mörkt, dystert och desperationen ligger tung. Allt känns mer eller mindre hopplöst. Tack och lov så är hela historien osentimentalt berättad och de känslor som visas upp känns äkta, speciellt Jennifer Lawrence som Katniss bemästrar detta. Det känns inte smörigt och tillgjort någon gång.

Katniss är för övrigt betydligt mer sympatisk i filmen än i boken. Jag upplever henne som mer fokuserad på andra än sig själv, vilket jag inte alls gjorde i boken. Det är också mindre fokus på hennes velande mellan Gale och Peeta, vilket är bra, och avsevärt mindre fokus på om ändamålet verkligen helgar medlen, vilket jag tycker är dåligt. Kanske kommer detta i andra delen?

Skådespelarna gör ett styvt jobb, Jennifer Lawrence har jag redan nämnt, och jag tycker de är trovärdiga i sina roller allihop. Det är också speciellt att se Philip Seymour Hoffman i vad som måste ha varit en av hans sista filmer. Den enda jag har problem med är Peeta. Inte för att han gör ett dåligt jobb, utan för att han inte alls stämmer med den bild jag har i mitt huvud. Jag vet inte vad som kan ha förändrats för jag kommer inte alls ihåg att jag kände så när jag såg de två första filmerna.

Den här tredje delen är inte riktigt lika bra som de två första, men den är fortfarande väldigt bra och definitivt sevärd.

Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 2 071 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 188 171 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Nästan tajming. Mitt inlägg om samma film kommer på onsdag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att läsa vad du tyckte :)

      Radera
  2. Håller med om att denna filmen var aningen svagare än de tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det, generellt, är en dålig idé att dela upp en bok i två filmer.

      Radera
  3. Den här ska jag nog se, men det får bli när jag inte är insnöad på Game of thrones ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bara fyra avsnitt kvar att se på fjärde säsongen :(

      Radera
  4. Intressant att läsa din recension :-) För lång är den nog. Slutet tycker jag sämst om; tycker det blev lite rörigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt är det nog bra att ha läst boken, då kan man själv fylla i det som saknas :)

      Radera