torsdag 16 april 2015

Litto 2015

Litto-listan är tänkt som ett alternativ till Melodifestivalen och fungerar på ungefär på samma sätt, med deltävlingar och andra chansen. Det är LitteraturMagazinet som hittat på den här roliga grejen och detta är den framröstade listan för 2015.

De i fetstil har jag läst och de (eller snarare den) kursiva står i hyllan och väntar på att bli läst(a).

1. Mio, min Mio - Astrid Lindgren
2. Det osynliga barnet - Tove Jansson
3. Tusen strålande solar - Khaled Hosseini
4. Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf
5. Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe
6. Andarnas hus - Isabel Allende
7. Jag heter inte Miriam - Majgull Axelsson
8. Svindlande höjder - Emily Brontë
9. Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg
10. Djurfarmen - George Orwell
11. Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
12. Rötter : berättelsen om en amerikansk familj - Alex Haley
13. Niceville - Kathryn Stockett
14. Oliver Twist - Charles Dickens
15. Hamlet - William Shakespeare
16. Alice i Underlandet - Lewis Carroll
17. Förvandlingen - Franz Kafka
18. Idioten - Fjodor Dostojevskij
19. Katitzi - Katarina Taikon
20. Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek - Lena Andersson
21. Röda rummet - August Strindberg
22. Odysséen - Homeros
23. Det blåser på månen - Eric Linklater
24. Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
25. Krig och fred - Leo Tolstoj
26. Anna, Hanna och Johanna - Marianne Fredriksson
27. Nässlorna blomma - Harry Martinson
28. Älskade - Toni Morrison

Själv röstade jag på Djurfarmen som vinnare och Krig och fred samt Rötter som tvåa respektive trea.

Bara tio lästa, det kanske inte är så bra... Odysséen kanske blir läst så småningom, men först tänkte jag ta mig igenom Iliaden. Den ska i alla fall med i packningen när färden går till Grekland i juni.

4 kommentarer:

  1. Intressant blandning av nya och gamla! Illiaden och Odysséen har jag velat läsa men ännu har det inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en bra blandning att rösta på i deltävlingarna. Som sagt, Iliaden ska med på semestern. Hur mycket som blir läst är en helt annan fråga...

      Radera
  2. Jag har läst nitton av böckerna och minns en del väl och andra knappt alls. Min tolva gick till Söderberg. Älskar Söderberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om jag läst någon hel bok av Söderberg, en massa utdrag blev det ju i skolan.

      Radera