fredag 3 april 2015

Tisdagsutmaning: en tidsresa

Veckans tisdagsutmaning på Kulturkollo handlar om tidresor. Ett alltid lika kärt ämne.

Om du fick tidsresa fritt – vart och när skulle du resa?

Det finns egentligen många platser och tider jag skulle vilja besöka, men det är inget som drar speciellt mycket. Jag är ganska nöjd med när och var jag befinner mig. Och jag har ju sett alla de där filmerna där de ställer till med massor bara genom att vara i dåtiden. Om jag fick garantier att inget dåligt skulle hända så... Och min tidsmaskin? Alltid en DeLorean!

En tid jag skulle vilja besöka är 50-talet och då i USA. Jag menar, jag har ju sett Gänget och jag. De hade ju kul hela tiden. Alla hade jobb, ingen låste sina ytterdörrar och alla de där fina bilarna... Det enda som får mig att inte sticka direkt är den taskiga kvinnosynen på den tiden, men om jag samtidigt fick byta kön så... Ett annat alternativ vore ju om jag fick vara osynlig, men jag vill ju egentligen uppleva tiden också.

Jag hade heller inte haft något emot att åka till Stonehenge, Påskön och Egypten under tiden som respektive monument (naturligtvis menar jag pyramiderna i Egypten) uppfördes. Det hade varit oerhört intressant att äntligen få veta helt säkert hur det gick till. Och även varför, när det gäller Stonehenge och Påskön.

Framtiden är jag alldeles för feg för att våga besöka. Tänk om man liksom bara hamnar ute i rymden...

Jag minns en väldigt klok mening, dock minns jag inte alls vem eller var, men det handlade om att det naturligtvis aldrig kommer att bli möjligt att resa i tiden för då hade vi varit översvämmade av tidsturister...

8 kommentarer:

  1. Tidsresor skulle innebära många paradoxer. Bara ett exempel: Du åker till igår och träffar dig själv. Men då borde du ju har upplevt detta redan igår, eller hur? Vad händer om du då idag inställer din tidsresa, trots att du redan igår mötte dig själv från idag?
    Det är nu det börjar snurra i skallen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar bli alldeles snurrig i huvudet när jag tittar på film om tidsresor. Ofta känner jag att det är något som är fel, men kan inte alls sätta fingret på vad :)

      Radera
  2. Jag kan inte bestämma mig om tidsresor känns väldigt läskiga eller ganska spännande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog samma dilemma, men en tidsresa i fantasin klarar jag :)

      Radera
  3. Tidsresor kan locka ibland samtidigt så blir jag lite skrajsen vid tanken och skulle nog inte våga ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag hade vågat om jag fick chansen :)

      Radera
  4. Du har hittat många spännande platser och tider! Jag skulle aldrig våga resa i tiden tyvärr, men i fantasin gör jag det gärna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasin räcker mer än nog för mig också :)

      Radera