söndag 5 juli 2015

En smakebit på søndag: Gone girl

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Äntligen har jag börjat läsa Gillian Flynns Gone girl! Jag har försökt låta bli att läsa om den, vilket ju har varit svårt eftersom nästan alla andra skrivit spaltmeter. Men jag blev faktiskt lite förvånad över upplägget, att det var, typ, dagboksanteckningar. Något som jag inte brukar vara så förtjust i.

Nåväl, min smakebit kommer från sida 144, när Amy varit borta i tre dagar.
Polisen skulle inte hitta Amy om det inte var någon som ville att hon skulle hittas. Så mycket stod klart. Man hade sökt igenom allt grönt och brunt; kilometervis av den dyiga Mississippifloden, alla stigar och vandringsleder, alla våra sorgligt glesa skogar. Om hon var i livet skulle någon vara tvungen att lämna tillbaka henne. Det var en påtaglig sanning och den var som en sur smak på tungan. När jag kom till samlingsplatsen för alla frivilliga insåg jag att alla andra också förstod det. Det vilade en stämning av tristess och nederlag över stället. Jag vandrade planlöst bort till bordet med kakor och försökte tvinga mig själv till att äta något. Ett wienerbröd. Jag hade börjat tycka att det inte fanns någon mat som var mer nedslående än wienerbröd, ett bakverk som verkade gammalt redan från början.

42 kommentarer:

  1. Wienerbröd som är så gott! :) Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte alls förstå på vilket sätt ett wienerbröd är nedslående. Funderar på om det verkligen ska vara wienerbröd...

      Radera
  2. Jag är så nyfiken på Gillian Flynn. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är min tredje Flynn och de har väl varit ganska bra alla tre :)

      Radera
  3. Är lite nyfiken på det här. Men kan man läsa om en huvudperson som föraktar wienerbröd. Det är frågan... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag tycker lite illa om honom på grund av det :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Det ska bli intressant att se vad du tycker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu tycker jag nog att det går lite för långsamt :)

      Radera
  5. Den verkar inte dum alls - om man bortser från det där med wienerbröden :)
    Tack för smakbiten!
    Jösses, vad jag blev sugen på wienerbröd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tur att vi har en kladdkaka här, det går lika bra som wienerbröd :)

      Radera
  6. Njaa jag gjorde inte vågen, tyckte filmen var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se filmen om ett tag också, tänkte jag :)

      Radera
  7. Den väntar i bokhyllan. Jag läste en annan bok av Gillian Flynn tidigare och gillade den inte så jag är inte så jättesugen just nu på att läsa den här. Men förr eller senare så får jag ta itu med den - vem vet, jag kanske gillar den... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassa föremål tyckte jag inte så mycket om, men Mörka platser gillade jag :)

      Radera
  8. En väldigt omskriven bok ,som du säger - men kanske skulle man våga sig på den ....
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är lite jobbigt det där med att vara sist på bollen :)

      Radera
  9. Gillade den här boken väldigt mycket. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den sätter lite fart snart, tycker det är lite halvtrist nu :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Jag hade lite svårt för den här boken, men många andra har ju tyckt om den, så jag kanske bara läste den vid fel tillfälle i livet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte gilla allt heller :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Hoppas du kommer att gilla den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att den inte är så uppenbar som den verkar :)

      Radera
  12. väldigt bra beskrivning på en känsla av tristess! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämningen i boken är det i alla fall inget fel på :)

      Radera
  13. Hoppas du tycker om boken! Ska bli roligt att se vad du tycker om den! :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge tycker jag den är bra, men för uppenbar. Får se om den verkligen är det :)

      Radera
  14. Svar
    1. Den är i alla fall inte dålig :)

      Radera
  15. Jag nöjer mig med att ha sett filmen... Tack för smakbiten. Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se filmen i slutet av sommaren, vill ju att det ska gå lite tid mellan boken och filmen :)

      Radera
  16. Jag har börjat på den boken men lagt den åt sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som tyckte den var bäst i början :)

      Radera
  17. "Jag hade börjat tycka att det inte fanns någon mat som var mer nedslående än wienerbröd, ett bakverk som verkade gammalt redan från början."

    Jeg og fortelleren er tydeligvis dypt uenige hva wienerbrød angår! Men takk for smakebiten. Jeg blir litt fort lei av bøker hvis jeg leser for mye om den, så har egentlig tenkt at Gone Girl ikke er noe for meg, men jeg likte veldig godt smakebiten din.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte heller med om wienerbröden, det är ju jättegott :)

      Radera
  18. Den leste jeg i fjor. Liker Flynn veldig godt. De ander bøkene hennes faktisk bedre enn denne.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassa föremål var jag inte så glad i och än så länge gillar jag nog denna bättre :)

      Radera
  19. Den här gillade jag mer än jag trodde att jag skulle göra. Det är nog den jag gillat mest av de tre böcker jag läst av författaren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu tycker jag det går lite för långsamt, men annars är den bra :)

      Radera
  20. Jag blev inte stormförtjust i den här boken, tycker det är lite jobbigt att läsa något som känns som skrivet för tv/film. Wienerbrödskommentaren minns jag inte men instämmer med alla ovan, vad i hela friden är det för fel på wienerbröd? De är ju fantastiskt goda, en nästan syndig lyx :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit intressant att höra om det verkligen står danish i original. Kan inte för mitt liv fatta hur man kan tycka det är något fel med dem :)

      Radera