måndag 27 juli 2015

Film: Blackhat

Titel: Blackhat
Originaltitel: Blackhat
Genre: Thriller
Regissör: Michael Mann
Manus: Morgan Davis Foehl
Skådespelare: Chris Hemsworth, Viola Davis, Wei Tang, Leehom Wang, Holt McCallany
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 133 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 27 juni 2015





Handling
Ett kärnkraftverk i Kina drabbas av en hacker-attack. Koden som använts har sitt ursprung i en amerikansk hackares (Nick) kod, skriven för många år sedan. Nick avtjänar nu ett långt fängelsestraff, men den amerikanska regeringen behöver hjälp av honom och han släpps ut för att hjälpa till i jakten på den skyldige.

Min kommentar
Eftersom jag själv jobbar i IT-branschen så brukar jag vilja se alla filmer som handlar om hackers, kodknackare och annat som eventuellt kan ha med det att göra. Ibland önskar jag att jag skulle lite på kritiker, speciellt de vanliga människor som betygsätter på IMDb, men ibland väljer jag att se filmen ändå. Detta är ett sådant tillfälle när jag skulle ha trott på dem.

Redan början av filmen får mig att fundera på om detta kan bli bra. Där får vi nämligen göra en virtuell resa bland kretsar inne i ett datorsystem. Det var något som gjordes på 90-talet och 2015 är det ganska förlegat. Det är definitivt inte fräckt i alla fall. Nåja, om resten var bra så kunde jag ha haft överseende med det.

Det blir dock inte bättre. Snarare tvärtom. Det som stör mig allra mest är tjejens roll (Chen Lien). Hon sägs vara expert på nätverk, men hon gör egentligen aldrig något och verkar bara vara där för att det ska kunna bli en liten romans. Filmen hade varit mycket bättre utan denna fullständigt omotiverade och krystade kärlekshistoria.

Det vimlar dessutom av en hel del logiska vurpor och hål. Vid ett tillfälle jagas bovar i en tunnel och poliserna, som aldrig varit i den här staden, vet på något sätt var tunnelmynningen är. Bovarna bestämmer sig för att spränga bilen med de tre huvudpersonerna, problemet är bara att de väntade tills två av dem inte satt i den. De två som är kvar bestämmer sig för att handla massor av läkemedel på ett apotek, akut, men inget har ännu hänt. Dessutom undrar jag om dropp verkligen säljs över disk. Någonstans i världen. Och vem satte egentligen droppet, när det väl behövdes? Nätverksexperten eller hackern?

Både polis och bovar är lite korkade. Polisen kan inte ens se ett uppenbart mönster. Och bovarna bestämmer sig för att ta död på huvudpersonerna mitt bland tusentals vittnen (och det där med sprängningen av bilen, icke att förglömma).

Skådespelarprestationerna var mestadels OK, men Wei Tang (som spelade Chen Lien) var riktigt usel. Kanske hade romansen känts mer logisk om hon gjort det bättre. Det är synd att en så här bra story slarvas bort med dåligt manus, filmen borde egentligen ha kunnat vara väldigt spännande, men det fanns alldeles för mycket att reta sig på.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 198 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 23 000 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag gav filmen lite högra betyg, men då arbetar jag inte inom branschen. Man ser väl säkert sådant som inte är förenat med verklighet om detta ingår i ens egen vardag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju, jag vet ju att jag inte märker andra fel som vänner reagerar på. Och omotiverade romanser blir jag alltid irriterad på :)

      Radera