måndag 13 juli 2015

Film: Nightcrawler

Titel: Nightcrawler
Originaltitel: Nightcrawler
Genre: Thriller
Regissör: Dan Gilroy
Manus: Dan Gilroy
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Rizz Ahmed, Ann Cusack
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på DVD 19 juni 2015





Handling
Lou Bloom är en man av den nya tiden, allt han vill är att tjäna så mycket pengar som möjligt för så liten insats som möjligt. Helst av allt vill han bli känd. När han råkar på ett gäng frilansande fotografer, som filmar olyckor och brott, så inser han att där finns pengar att hämta. Och berömmelse.

Min kommentar
Jag kommer egentligen inte ihåg hur den här filmen hamnade på min önskelista, förmodligen såg jag någon trailer någonstans och tyckte den verkade bra.

Egentligen har jag ingen relation alls till Jake Gyllenhaal, visst har jag sett filmer med honom, men han har nog aldrig lyckats göra något större intryck på mig. Tills nu. Rollen han gör här, som den sociopatiske Louis Bloom, är helt fenomenal. Allt med honom är obehagligt, hans leende, hans utseende, hur han pratar och framför allt hans blick. Jag tycker hjärtligt illa om honom och han skrämmer mig en hel del. Då har man lyckats.

Hela filmen ger mig högt blodtryck och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med allt jag känner. Tyvärr är ju sensationsjournalistik ett väldigt aktuellt ämne, till och med i lilla Sverige. Kvällspressen uppmanar alla att bli stjärnfotografer/reportrar genom sitt "Är du där? Vet du mer?" För någon vecka sedan (23 juni) var det ett reportage på Aktuellt om allmänheten som, i stället för att hjälpa till vid olyckor, stannar och filmar och är i vägen för räddningspersonal. Så nog är detta en trovärdig historia alltid. Det finns alltid någon oetisk, pengakåt person som tänker på pengar i stället för människor.

Slutet överraskade mig ordentligt, jag hade förväntat mig ett mer moraliskt (och amerikanskt slut), samtidigt gillar jag ju verkligen filmer som överraskar.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 386 betyg).
IMDb hade den 7,9 i genomsnitt (beräknat på 202 260 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här filmen kan nog bli aktuell för mig och sambon vid tillfälle.

    På söndag ska jag och sonen åka till Göteborg för att gå på Liseberg (på måndagen) och Universeum (på tisdagen) innan vi åker hem till 08:as utkant igen. Av någon anledning tänker jag alltid på dig när Göteborg nämns :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra film och jag tänker på den fortfarande.

      Vi har, tyvärr, redan klarat av årets (hem)besök i Göteborg, jag hade lätt kunnat tänka mig att flytta tillbaka :)

      Radera