torsdag 30 juli 2015

Läser jag som låntagare i Stockholm?

Hos Bokhyllan hittade jag lite olika topplistor hämtade från Stockholms stadsbibliotek. Är jag gammal eller ung? Läser jag som stockholmarna? Notera att de här listorna är från 2014.

Jag har fetmarkerat de jag läst och de som står olästa i hyllan är kursiverade.

Vuxenböcker
  1. Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson
  2. Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif G. W. Persson
  3. Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
  4. Kanada av Richard Ford
  5. Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson
  6. Barnens ö av Per Christian Jersild
  7. Mellan rött och svart av Jan Guillou
  8. Lyckliga gatan av Liza Marklund
  9. Och bergen svarade av Khaled Hosseini
  10. Spår av Lena Sundström
  11. Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk
  12. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
  13. Rörgast av Johan Theorin
  14. Hägring 38 av Kjell Westö
  15. I farans riktning av Viveca Sten
  16. Var det bra så? av Lena Andersson
  17. Du går inte ensam av Mari Jungstedt
  18. En av oss sover av Josefine Klougart
  19. Tiggarflickan av Alice Munro
  20. Handen av Henning Mankell

Ungdomsböcker
  1. Nyckeln av Mats Strandberg
  2. Förr eller senare exploderar jag av John Green
  3. Cirkeln av Mats Strandberg
  4. Divergent av Veronica Roth
  5. Eld av Mats Strandberg
  6. Elias bok av Magnus Nordin
  7. Hungerspelen av Suzanne Collins
  8. Insurgent av Veronica Roth
  9. Det handlar om dig av Sandra Beijer
  10. Pappersstäder av John Green
  11. Född till hjälte av Rick Riordan
  12. Revolt av Suzanne Collins
  13. Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
  14. Vargbröder av Michelle Paver
  15. Fatta eld av Suzanne Collins
  16. En sekund i taget av Sofia Nordin
  17. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs
  18. Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn
  19. De utstötta av John Flanagan
  20. Stad av skuggor av Cassandra Clare

Jag vet faktiskt inte vad jag ska dra för slutsatser av detta. Av böckerna för vuxna har jag bara läst två, men jag har i och för sig fyra av de andra olästa i hyllan. Av ungdomsböckerna har jag läst inte mindre än åtta stycken och ytterligare två äger jag. Läser jag alltså som en ung stockholmare? Intressant.

12 kommentarer:

  1. Vilken kul grej! Jag ligger nog närmare ungdomarna, men jag har en hel del av vuxenböckerna på TBR-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt många år sedan jag var ungdom, rent åldersmässigt. Men det är ju bara en siffra :)

      Radera
  2. Den här lånar jag! Fast frågan är om jag får kursivera alla böcker som står i barnens bokhyllor. Jag får väl markera det. För jag lånar ju ur deras hyllor också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt göra en egen markering på barnens böcker :)

      Radera
  3. Spennende oversikt! Er det forskjell på hva en leser i storbyen og på landet tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det stora hela, när det gäller skönlitteratur, så tror jag inte att det är någon större skillnad. Men visst hade det varit kul att jämföra :)

      Radera
  4. Jag har taggat dig
    http://boklysten.blogspot.se/2015/07/tag-har-du-last.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, då slipper jag göra den utan att bli taggad :)

      Radera
  5. Kul grej, den tar jag nog och lånar..... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listor är alltid kul och man kan faktiskt inte få för många :)

      Radera